Zgodnie z rozporządzeniem MEN z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej każdy nauczyciel jest odpowiedzialny za udzielanie takiej pomocy. Natomiast pedagog szkolny koordynuje pracę wielu nauczycieli udzielających tego wsparcia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kierunek: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z pomocą psychologiczno-pedagogiczną przygotuje studenta do pełnienia roli specjalisty – pedagoga szkolnego koordynującego pracę innych nauczycieli w obszarze udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Grupa osób ze SPE jest bardzo szeroko zdefiniowana, co też wymaga od specjalistów wiedzy o wszystkich typach niepełnosprawności, zaburzeń rozwojowych i trudności społeczno-adaptacyjnych.
Ukończenie studiów daje uprawnienia do:
Szanując Państwa czas proponujemy studia, które łączą w sobie e-learning ze stacjonarnymi zajęciami warsztatowymi. W czasie studiów odbędzie się 6 podstawowych zjazdów, w czasie których przeprowadzimy warsztaty przygotowujące do pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warsztaty prowadzone będą w ramach studiów na kierunkach łączonych SPE.
Norma i odchylenie od normy w odniesieniu do różnych obszarów rozwoju dziecka/ucznia
Obserwacja/ arkusze obserwacji
Stwarzanie sytuacji diagnostycznych
Możliwości i warunki prowadzenia diagnozy w szkole
Opracowanie wniosku do poradni w celu pogłębienia diagnozy w oparciu o podjęte działania
Opracowanie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania dziecka/ucznia.
Cele:
1. Student wskazuje i opisuje obszary rozwoju człowieka;
2. Student określa normę rozwojową w poszczególnych obszarach w określonym wieku rozwojowym dziecka/ucznia;
3. Student wyjaśnia na czym polega obserwacja diagnostyczna;
4. Student konstruuje karty obserwacji dopasowane do potrzeb diagnostycznych, z wykorzystaniem DSM V;
5. Student wskazuje zasady konstruowania sytuacji diagnostycznych;
6. Student opisuje zasady i warunki prowadzenia procesu diagnostycznego;
7. Student opisuje warunki kierowania ucznia do poradni psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z rozporządzenie MEN;
8. Student konstruuje wniosek do PPP;
9. Student opracowuje wielospecjalistyczną diagnozę funkcjonowania dziecka/ucznia wymaganą przez rozporządzenie
MEN.
Cele:
1. Student wymienia zasady nauczania w kontekście pracy z uczniami ze SPE;
2. Student stosuje operacjonalizację celów;
3. Student wyjaśnia na czym polega smartowanie celów;
4. Student dostosowuje cele do indywidualnych możliwości uczniów;
5. Student opracowuje zalecenia do pracy z uczniami ze SPE do pracy dydaktycznej i wychowawczej;
6. Student opisuje metody pod kątem wyrównywania szans osób z zaburzeniami rozwojowymi;
7. Student opisuje model Kolba w procesie uczenia się;
8. Student wyjaśnia na czym polegają takie metody jak: integracji sensorycznej, kinezjologii edukacyjnej, stymulacji
polisensorycznej, itp.
Propozycje ćwiczeń wspierających pamięć – procesy zapamiętywania
Propozycje ćwiczeń wspierających koncentrację uwagi
Propozycje ćwiczeń wspierających rozwój mowy/metody AAC
Propozycje ćwiczeń wspierających procesy spostrzegania
Propozycje ćwiczeń wspierających grafomotorykę
Propozycje ćwiczeń wspierających myślenie logiczne i werbalne.
Cele:
1. Student wymienia prawa pamięci;
2. Student definiuje różne rodzaje pamięci i wskazuje ich zaburzenia u uczniów ze SPE;
3. Student charakteryzuje różne typy ćwiczeń wspierających pamięć;
4. Student analizuje różne metody wspierające koncentrację;
5. Student dopasowuje ćwiczenia usprawniające koncentracje do możliwości ucznia;
6. Student wymienia metody AAC;
7. Student opisuje zasady konstruowania ćwiczeń wspierających spostrzegawczość;
8. Student opisuje związek między małą motoryką a grafomotoryką;
9. Student stosuje ćwiczenia usprawniające pracę dłoni;
10. Student charakteryzuje różne typy myślenia;
11. Student wymienia metody rozwijające procesy poznawcze.
Cele:
1. Student stosuje metody pracy z lękiem;
2. Student definiuje metody pracy z przekonaniami ;
3. Student stosuje metody RTZ;
4. Student stosuje komunikację bez przemocy, prawidłowo formułuje komunikaty;
5. Student wyjaśnia na czym polega praca z emocjami;
6. Student stosuje różne techniki radzenia sobie z emocjami ;
7. Student wyjaśnia procesy motywacyjne;
8. Student stosuje zasady konsekwencji zamiast kar;
9. Student stosuje ćwiczenia rozwijające kompetencje miękkie.
Cele:
1. Student zna rozporządzenie MEN regulujące opracowanie IPET;
2. Student dokonuje analizy IPET-ów pod kątem możliwości ich wdrożenia we własnej pracy;
3. Student opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny z uwzględnieniem możliwości placówki;
4. Student korzysta z zasobów środowiska lokalnego wspierającego rozwój dziecka;
5. Student opracowuje narzędzia ewaluacyjne IPET
Cele:
1. Student definiuje proces grupowy i opisuje role grupowe pojawiające się w różnych etapach procesu grupowego.
2. Student wymienia podstawowe mechanizmy gier uczniowskich
3. Student opisuje rolę prowadzącego w różnych etapach procesu grupowego
4. Student dopasowuje metody pracy do procesu grupowego
5. Student opisuje metody niedyrektywne i możliwość ich wykorzystania w pracy z uczniami na kilku poziomach
Można do nas zadzwonić lub napisać maila:
Lub też wysłać formularz kontaktowy – odpiszemy lub oddzwonimy.