Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z pomocą psychologiczno-pedagogiczną

NODN Progresfera wraz z Instytutem Studiów Podyplomowych Wyższej Szkoły Nauk Pedagogicznych, ma zaszczyt zaprosić nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych na organizowane w Poznaniu autorskie podyplomowe studia:

Pedagogika opiekuńczo- wychowawcza z pomocą psychologiczno-pedagogiczną

opis kierunku

Zgodnie z rozporządzeniem MEN z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej każdy nauczyciel jest odpowiedzialny za udzielanie takiej pomocy. Natomiast pedagog szkolny koordynuje pracę wielu nauczycieli udzielających tego wsparcia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kierunek: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z pomocą psychologiczno-pedagogiczną przygotuje studenta do pełnienia roli specjalisty – pedagoga szkolnego koordynującego pracę innych nauczycieli w obszarze udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Grupa osób ze SPE jest bardzo szeroko zdefiniowana, co też wymaga od specjalistów wiedzy o wszystkich typach niepełnosprawności, zaburzeń rozwojowych i trudności społeczno-adaptacyjnych.

uprawnienia

Ukończenie studiów daje uprawnienia do:

  • pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych (np. środowiskowe domy opieki), internatach i świetlicach szkolnych
  • na stanowisku pedagoga szkolnego.

organizacja studiów w naszym ośrodku

Zajęcia stacjonarne
  • Cykl 6 modułów odbywających się stacjonarnie w Poznaniu w ramach kierunków łączonych „SPE”
  • Zjazdy weekendowe: w piątek po południu oraz soboty
  • Zajazdy stacjonarne organizowane w Poznaniu – biurowiec Delta, ul Towarowa 35 (tuż obok dworca)
  • Zjazdy odbywać się będą w okresie październik 2020 – czerwiec 2021
E-platforma - Strefa Studenta
  • Szeroki pakiet materiałów przeznaczonych dla studentów wybranego kierunku, wspólnych dla wszystkich studentów Instytutu Studiów Podyplomowych
E-mail
  • Materiały z kolejnych zjazdów dla studentów uczestniczących w zajęciach/studentów Ośrodka NODN Progresfera
1 progres

Program zajazdów – warsztatów

Szanując Państwa czas proponujemy studia, które łączą w sobie e-learning ze stacjonarnymi zajęciami warsztatowymi. W czasie studiów odbędzie się 6 podstawowych zjazdów, w czasie których przeprowadzimy warsztaty przygotowujące do pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Warsztaty prowadzone będą w ramach studiów na kierunkach łączonych SPE. 

  • Norma i odchylenie od normy w odniesieniu do różnych obszarów rozwoju dziecka/ucznia

  • Obserwacja/ arkusze obserwacji

  • Stwarzanie sytuacji diagnostycznych

  • Możliwości i warunki prowadzenia diagnozy w szkole

  • Opracowanie wniosku do poradni w celu pogłębienia diagnozy w oparciu o podjęte działania

  • Opracowanie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania dziecka/ucznia.

Cele:

1. Student wskazuje i opisuje obszary rozwoju człowieka;

2. Student określa normę rozwojową w poszczególnych obszarach w określonym wieku rozwojowym dziecka/ucznia;

3. Student wyjaśnia na czym polega obserwacja diagnostyczna;

4. Student konstruuje karty obserwacji dopasowane do potrzeb diagnostycznych, z wykorzystaniem DSM IV;

5. Student wskazuje zasady konstruowania sytuacji diagnostycznych;

6. Student opisuje zasady i warunki prowadzenia procesu diagnostycznego;

7. Student opisuje warunki kierowania ucznia do poradni psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z rozporządzenie MEN;

8. Student konstruuje wniosek do PPP;

9. Student opracowuje wielospecjalistyczną diagnozę funkcjonowania dziecka/ucznia wymaganą przez rozporządzenie

MEN.

  • Zasady kształcenie uczniów ze SPE
  • Formułowanie celów indywidualnych
  • Formułowanie indywidualnych zaleceń do pracy z uczniem ze SPE
  • Osiąganie zaplanowanych celów – dobór metod do potrzeb rozwojowych
  • Przegląd metod dostosowanych do potrzeb rozwojowych

Cele:

1. Student wymienia zasady nauczania w kontekście pracy z uczniami ze SPE;

2. Student stosuje operacjonalizację celów;

3. Student wyjaśnia na czym polega smartowanie celów;

4. Student dostosowuje cele do indywidualnych możliwości uczniów;

5. Student opracowuje zalecenia do pracy z uczniami ze SPE do pracy dydaktycznej i wychowawczej;

6. Student opisuje metody pod kątem wyrównywania szans osób z zaburzeniami rozwojowymi;

7. Student opisuje model Kolba w procesie uczenia się;

8. Student wyjaśnia na czym polegają takie metody jak: integracji sensorycznej, kinezjologii edukacyjnej, stymulacji

polisensorycznej, itp.

  • Propozycje ćwiczeń wspierających pamięć – procesy zapamiętywania

  • Propozycje ćwiczeń wspierających koncentrację uwagi

  • Propozycje ćwiczeń wspierających rozwój mowy/metody AAC

  • Propozycje ćwiczeń wspierających procesy spostrzegania

  • Propozycje ćwiczeń wspierających grafomotorykę

  • Propozycje ćwiczeń wspierających myślenie logiczne i werbalne.

Cele:

1. Student wymienia prawa pamięci;

2. Student definiuje różne rodzaje pamięci i wskazuje ich zaburzenia u uczniów ze SPE;

3. Student charakteryzuje różne typy ćwiczeń wspierających pamięć;

4. Student analizuje różne metody wspierające koncentrację;

5. Student dopasowuje ćwiczenia usprawniające koncentracje do możliwości ucznia;

6. Student wymienia metody AAC;

7. Student opisuje zasady konstruowania ćwiczeń wspierających spostrzegawczość;

8. Student opisuje związek między małą motoryką a grafomotoryką;

9. Student stosuje ćwiczenia usprawniające pracę dłoni;

10. Student charakteryzuje różne typy myślenia;

11. Student wymienia metody rozwijające procesy poznawcze.

  • Praca z uczniem wycofanym, nieśmiałym
  • Wspieranie ucznia z zaburzeniami zachowania
  • Rozwój kompetencji zarządzania swoimi emocjami
  • Motywacja do działania metody jej wzmacniania.

Cele:

1. Student stosuje metody pracy z lękiem;

2. Student definiuje metody pracy z przekonaniami ;

3. Student stosuje metody RTZ;

4. Student stosuje komunikację bez przemocy, prawidłowo formułuje komunikaty;

5. Student wyjaśnia na czym polega praca z emocjami;

6. Student stosuje różne techniki radzenia sobie z emocjami ;

7. Student wyjaśnia procesy motywacyjne;

8. Student stosuje zasady konsekwencji zamiast kar;

9. Student stosuje ćwiczenia rozwijające kompetencje miękkie.

  • IPET – regulacje prawne
  • IPET – analiza programów
  • Konstruowanie Indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
  • Ewaluacja programów

Cele:

1. Student zna rozporządzenie MEN regulujące opracowanie IPET;

2. Student dokonuje analizy IPET-ów pod kątem możliwości ich wdrożenia we własnej pracy;

3. Student opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny z uwzględnieniem możliwości placówki;

4. Student korzysta z zasobów środowiska lokalnego wspierającego rozwój dziecka;

5. Student opracowuje narzędzia ewaluacyjne IPET

  • Fazy pracy grupowej i role grupowe
  • Zarządzanie grupowym procesem kształcenia
  • Konstruowanie programów zajęć na kilku poziomach
  • Metody niedyrektywne – wspierające pracę na kilku poziomach

Cele:

1. Student definiuje proces grupowy i opisuje role grupowe pojawiające się w różnych etapach procesu grupowego.

2. Student wymienia podstawowe mechanizmy gier uczniowskich

3. Student opisuje rolę prowadzącego w różnych etapach procesu grupowego

4. Student dopasowuje metody pracy do procesu grupowego Student opisuje metody niedyrektywne i możliwość ich wykorzystania w pracy z uczniami na kilku poziomach

kwestie formalne

  • Czas trwania studiów: 3 semestry, studia w trybie niestacjonarnym. Zakończenie studiów w grudniu 2021 roku.  Świadectwo ukończenia studiów zostanie wydane do 15 stycznia 2022 roku. 
  • Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest  zaliczenie praktyki zawodowej w wymiarze 120 godzin oraz zdanie egzaminu końcowego.

opłaty

  • Koszt – 3000 złotych + 100 zł opłaty wpisowej
  • Czesne za studia można wpłacać: jednorazowo, semestralnie, w systemie ratalnym wg ustalonych terminów wpłato

folder informacyjny o kierunku

Masz pytania? Zastanawiasz się nad wyborem kierunku? Napisz lub zadzwoń - chętnie doradzimy.

Można do nas zadzwonić lub napisać maila:

Lub też wysłać formularz kontaktowy – odpiszemy lub oddzwonimy.