Diagnoza i terapia pedagogiczna – pedagogika specjalna

Diagnoza i terapia pedagogiczna

Przygotowany przez Progresferę program z zakresu Diagnozy i terapii pedagogicznej jest skierowany do:

  • Nauczycielek i nauczycieli, którzy chcą uzyskać uprawnienia do prowadzenia diagnozy i terapii pedagogicznej. Sprawdź dlaczego warto!
  • Specjalistek i specjalistów, którzy takie uprawnienia już mają, jednak chcą uzupełnić i odświeżyć swoje kompetencje, aby jak najlepiej odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby uczniów i rosnące wymagania wobec szkół. Sprawdź dlaczego warto!

Innymi słowy oferujemy Ci 2 możliwe formy ukończenia do wyboru – wybierzesz tę, która pasuje do Ciebie i Twoich potrzeb. 

Pedagogika korekcyjna wspomaga uczniów przede wszystkim w rozwoju kompetencji poznawczych, takich jak spostrzeganie, pamięć, uwaga, mowa i myślenie. Biorąc pod uwagę fakt, że coraz większa ilość uczniów ma zdiagnozowane deficyty w obszarze analizatorów percepcji, zaburzeń mowy, zaburzeń uwagi czy zaburzeń zdrowia psychicznego, które rzutują na procesy poznawcze, wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki korekcyjnej będą stanowiły ważny element warsztatu pracy nauczycieli.

Uwzględniając również fakt zmierzania w szkolnictwie do edukacji włączającej, gdzie każdy uczeń niezależnie od swojego potencjału i możliwości będzie mógł korzystać z edukacji w szkołach ogólnodostępnych, to kompetencje nauczycieli również będą wymagały rozszerzenia na nowe obszaru indywidualizacji metod pracy.

Opierając się na Twoim bogatym doświadczeniu i kompetencjach zaprosimy Cię przede wszystkim do analizy studium przypadku, dyskusji, stawiania hipotez.

Zajęcia prowadzić będzie kadra dydaktyczna, składająca się z praktyczek i praktyków, osób, które na co dzień pracują z uczniami rozwiązują rozwiązują trudne sytuacje w procesie edukacyjnym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W czasie 7 zjazdów będziemy skupiać się na praktycznym budowaniu swojego warsztatu pracy.

Będziesz się uczyć w systemie online - wygodnie ze swojego fotela. A jednocześnie w interakcji, będziemy bowiem stawiać na pracę warsztatową, czyli ćwiczenia, dyskusje, synergię w nabywaniu wiedzy. Przekazywana teoria będzie dopasowana do potrzeb osób dorosłych, ograniczona do tego, co jest realnie potrzebne w pracy.

Obok grupowych zajęć warsztatowych weźmiesz udział w spotkaniach superwizjnych. Będziecie się regularnie spotykać w 3-osobowych zespołach wraz z trenerką/ trenerem prowadzącym. Omówicie swoją pracę, zaplanujecie ją, przenalizujecie wątpliwości. Dzięki temu do zawodu wejdziesz z pełnym przygotowaniem i spokojem.

Na naszej platformie edukacyjnej znajdziesz zestaw materiałów, w tym: : autorskie materiały i opracowania, starannie wyselekcjonowaną literaturę, gotowe narzędzia diagnostyczne, wzory pism i programów gotowe scenariusze zajęć i opisy ćwiczeń. np. IPET, rewalidacji. Czyli pełen zestaw narzędzi pracy.

Pod czujnym okiem mentorów stworzysz Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne oraz Wielospecjalistyczne Oceny Funkcjonowania, przygotujesz wnioski do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, wypełnisz Niebieską Kartę, , nauczysz się czytać, rozumieć i dostosowywać opinie i orzeczenia.

W trakcie nauki zaprosimy Cię przede wszystkim do analizy studium przypadku, dyskusji, stawiania hipotez. To właśnie o nie oparta będzie praca podczas zajęć.

Wyposażymy Cię w szereg przydatnych narzędzi do pracy z uczniami, nauczycielami, rodzicami, aby każdy tzw. trudny przypadek był dla Ciebie wyzwaniem, pasją w szukaniu dróg w procesie towarzyszenia uczniowi w jego rozwoju.

Ze względu na warsztatowy charakter nauki grupa liczyć będzie maksymalnie 30 osób. Zachęcamy, by nie zwlekać z rezerwacją miejsca dla siebie!

Diagnoza i terapia pedagogiczna - 2 formy ukończenia do wyboru:

KURS DOSKONALĄCY
dla osób, które mają uprawnienia
  • Weźmiesz udział we wszystkich warsztatach i zajęciach dedykowanych dla tego programu – forma online zajęć prowadzonych na żywo to najlepszy balans między efektywnością a wygodą nauki!
  • Zamienisz „wiem” na „potrafię”!: wiele uczelni, na których nauczyciele zdobywają kwalifikacje, oferuje wyłącznie wiedzę teoretyczną. Jeśli wiesz, o czym mówimy – nie martw się, ta wiedza to Twój zasób. Pokażemy Ci teraz, jak przełożyć tę teorię na skuteczne działania w szkole
  • Będziesz na bieżąco!: uprawnienia masz już od wielu lat? To wiesz również doskonale, jak mocno zmieniły się potrzeby uczniów orz wymagania wobec szkół. W opiniach z poradni pojawiają się nowe rozwiązania lub narzędzia, których nie możesz znaleźć. Spokojnie – ten kurs sprawi, że staniesz się specjalistą_tką współczesnej edukacji!
  • Wykorzystasz w końcu zdobyte wykształcenie: zrobiłeś_aś dawwno uprawnienia, ale nigdy nie prowadziłeś_aś diagnozy i terapii pedagogicznej w szkole? Brakuje Ci pewności, że pamiętasz wszystko i nie czujesz się gotowy_a? Nasz program, w połączeniu ze wsparciem przy prowadzeniu wybranego ucznia sprawi, że wystartujesz z pozycji Specjalisty_tki, a nie praktykanta!
STUDIA PODYPLOMOWE
dla osób, które chcą uzyskać uprawnienia
  • Weźmiesz udział we wszystkich warsztatach i zajęciach dedykowanych dla tego programu – forma online zajęć prowadzonych na żywo to najlepszy balans między efektywnością a wygodą nauki
  • Zdobędziesz nowe kwalifikacje!: realizując nasze studia już we wrześniu 2025 roku będziesz miał_a uprawnienia do przejęcia nowych obowiązków. Gwarancję najwyższej jakości daje Ci współpraca między Progresferą odpowiedzialną za realizację programu, a Świętokrzyską Szkołą Wyższą, od której otrzymasz dyplom.
  • Optymalnie wykorzystasz czas!: na naszych zajęciach zdobędziesz mnóstwo wiedzy, jednak gwarantujemy Ci – wyjdziemy znacznie poza zwykłą teorię. Pokażemy Ci, jak przekłada się ona na konkretne narzędzia i rozwiązania, które wykorzystasz w szkole
  • Będziesz pewny_a siebie i gotowy_a na nowe wyzwanie!: praktyczne zajęcia oraz superwizje, podczas których z pomocą mentorki poprowadzisz swojego pierwszego ucznia sprawią, że w nowym roku szkolnym nie będziesz startować z pozycji „ucznia w zawodzie”. Będziesz specalistą_tką – skutecznie i z satysfakcją pomożesz swoim uczniom.

Jak wygląda nauka z Progresferą?

Zajęcia
online
  • Cykl warsztatów online, prowadzonych przez specjalistki i specjalistów – osoby pracujące w szkole i znające nauczycielską rzeczywistość. 
  • Liczba osób w grupie warsztatowej ograniczona do maksymalnie 30, co zapewni komfort nauki i wymiany doświadczeń. 
  • Seria zajęć kierunkowych, opartych na aktualnej wiedzy i obowiązujacych rozwiązaniach.
  • Zjazdy prowadzimy w weekend: w piątek po południu oraz soboty; niedziele zostawiamy na odpoczynek i spędzanie czasu z bliskimi osobami
  • Zajęcia on-line, prowadzone w czasie rzeczywistym
  • Zjazdy odbywać się będą w okresie listopad 2024 – czerwiec 2025, jeden, maksymalnie 2 razy w miesiącu
Superwizje - Prowadzenie ucznia pod okiem ekspertki
  •  W czasie zajęć odpowiemy na największą z obaw, z jaką mierzą się osoby rozpoczynające nową ścieżkę zawodową – czy sobie poradzę?
  • Ucząc się z nami pierwszego ucznia poprowadzicie przy wsparciu jednej z naszych ekspertek
  • Zaprosimy Was do 3-osobowych grup i spotkacie się 5 razy na 3-godzinnych spotkaniach superwizyjnych. W ich trakcie będziecie omawiać swoją pracę i planować dalsze działania. A jeśli nie będziecie mieć możliwości prowadzenia swojego ucznia – zadbamy o Was i dostarczymy Wam realne opisy przypadków od naszych ekspertek, które będziecie omawiać. 
  • Dzięki temu będziecie uczyć się sami i od siebie nawzajem, a swoją pracę w zawodzie rozpoczniecie już w czasie nauki.
E-platforma
strefa słuchacza
  • Dostęp dla każdego do strefy słuchacza na platformie szkoleniowej
  • Łatwy dostęp do materiałów i zajęć
  • Intuicyjna obsługa
  • Wiele możliwości, w tym dostęp do darmowych webinarów organizowanych przez NODN Progresfera i zaproszenie na konferencję PomysłoSfera V
  • Pakiet obszernych materiałów z kolejnych zjazdów przygotowanych przez nasze ekspertki i ekspertów  

Główna kadra dydaktyczna:

Agnieszka Gierłowska
Koordynatorka merytoryczna studiów, główna trenerka 

Pedagog, terapeuta pedagogiczny, oligo- i surdopedagog, trener oświaty. Na co dzień pracuje w Społecznej Szkole Podstawowej jako wycedyrektor, pedagog i specjalista. Prowadzi gabinet terapii pedagogicznej. Wykłada na studiach podyplomowych na kierunkach pedagogicznych , w tym w zakresie pedagogiki specjalnej, Prowadzi warsztaty i szkolenia dla rad pedagogicznych oraz rodziców (Szkoła dla Rodziców i Wychowawców). Prywatnie mama 3 dorosłych synów, w tym jeden z ADHD.

Małgorzata Trybuś
Trenerka

Pedagog, coach, trener rad pedagogicznych od 20 lat związana z edukacją. Specjalizuje się w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwojem kompetencji miękkich, zarządzaniem grupą klasową, komunikacją interpersonalną. Na co dzień pracuje z młodzieżą w szkole średniej i nauczycielami oraz dziećmi i rodzicami, łączy wiedzę teoretyczną z praktyką szkolną. Jest współautorem programów nauczania ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, programu profilaktycznego – strategie bezpieczeństwa – opartego na rozwoju czynników chroniących.

Program zajęć - Diagnoza i terapia pedagogiczna:

MODUŁ 1: Jak rozpoznać uczniów ze SPE i dobrać metody pracy z nim w pracy indywidualnej i klasowej?

Dowiedz się, jak dobrać odpowiednie metody pracy dla uczniów z SPE

MODUŁ 1: Jak rozpoznać uczniów ze SPE i dobrać metody pracy z nim w pracy indywidualnej i klasowej?

Tematyka:

1. Formułowanie celów indywidualnych do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości.
2. Formułowanie indywidualnych zaleceń do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualna i deficytami poznawczo-sensorycznymi
3. Osiąganie zaplanowanych celów – dobór metod do potrzeb rozwojowych
4. Przegląd metod dostosowanych do potrzeb rozwojowych i możliwości pracy z uczniem ze SPE


MODUŁ 2: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów poznawczych?

Poznaj i zobacz, jakie ćwiczenia usprawnią Twoją pracę z uczniami ze SPE!

MODUŁ 2: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów poznawczych?

Tematyka:

1.  Propozycje ćwiczeń wspierających pamięć – procesy zapamiętywania 

2.  Propozycje ćwiczeń wspierających koncentrację uwagi

3.  Propozycje ćwiczeń wspierających rozwój mowy/ metody AAC 

4.  Propozycje ćwiczeń wspierających procesy spostrzegania

5.  Propozycje ćwiczeń wspierających grafomotorykę

6.  Propozycje ćwiczeń wspierających myślenie logiczne i werbalne


MODUŁ 3: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów społeczno-emocjonalnych?

Dowiedz się, jak pracować z uczniem wycofanym, nieśmiałym, w jaki sposób motywować i jak rozwijać kompetencję zarządzania emocjami.

MODUŁ 3: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów społeczno-emocjonalnych?

Tematyka:

1. Praca z uczniem wycofanym, nieśmiałym

2. Wspieranie ucznia z zaburzeniami zachowania 

3. Rozwój kompetencji zarządzania swoimi emocjami

4. Motywacja do działania metody jej wzmacniania

5. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualna i deficytami poznawczo-sensorycznymi w zespole klasowym


MODUŁ 4: Jaka jest rola nauczyciela wspierającego w pracy z uczniami niepełnosprawnością intelektualną i deficytami poznawczo-sensorycznymi?

Zaprogramuj swoją pracę – naucz się konstruować programy zajęć na kilku poziomach!

MODUŁ 4: Jaka jest rola nauczyciela wspierającego w pracy z uczniami niepełnosprawnością intelektualną i deficytami poznawczo-sensorycznymi?

Tematyka:
1. Opracowanie programów pracy nauczyciela wspomagającego.

2. Narzędzia pracy nauczyciela wspomagającego

3. Konstruowanie programów zajęć na kilku poziomach

4. Metody niedyrektywne – wspierające pracę na kilku poziomach


MODUŁ 5: Jak diagnozować deficyty w warunkach szkolnych?

Poznaj arkusze obserwacji, diagnozy w szkole oraz wniosek do poradni.

MODUŁ 5: Jak diagnozować deficyty w warunkach szkolnych? 

Tematyka:

1. Norma i odchylenie od normy w odniesieniu do różnych obszarów rozwoju dziecka/ucznia

2. Obserwacja/ arkusze obserwacji

3. Stwarzanie sytuacji diagnostycznych

4. Możliwości i warunki prowadzenia diagnozy w szkole

5. Opracowanie wniosku do poradni w celu pogłębienia diagnozy w oparciu o podjęte działania

6. Opracowanie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania dziecka/ucznia


MODUŁ 6: Jak rozmawiać z rodzicami, aby budować atmosferę zaufania i współpracy?

Poznaj metody rozmów coachingowych, sztukę formułowania pytań zmieniających perspektywę oraz  sposoby na prowadzenie rozmów interwencyjnych.

MODUŁ 6: Jak rozmawiać z rodzicami, aby budować atmosferę zaufania i współpracy?

Tematyka:

1. Rozmowy oparte na celach a rozmowy oparte na emocjach.

2. Rozmowy w oparciu o model coachingowy – oparty na celach.

3. Sztuka formułowania pytań zmieniających perspektywę.

4. Wypracowywanie sposobów wspierania ucznia przez rodzica w rozwoju społeczno-poznawczym dziecka.

5. Rozmowy z rodzicem z zaburzeniami psychicznymi.

6. Prowadzenie rozmów interwencyjnych.

7. Niebieska karta – rola specjalistów szkolnych.


MODUŁ 7: Jak opracować Indywidualny program edukacyjno -terapeutyczny, aby był pomocnym narzędziem dla nauczycieli i rodziców?

Dowiedz się, jak konstruować  Indywidualne programy edukacyjno-terapeutycznych oraz poznaj jego regulacje prawne.

MODUŁ 7: Jak opracować Indywidualny program edukacyjno -terapeutyczny, aby był pomocnym narzędziem dla nauczycieli i rodziców?

Tematyka:

1. IPET – regulacje prawne

2. IPET – analiza programów

3. Konstruowanie Indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych 

4. Ewaluacja programów 


Ze względu na warsztatowy charakter nauki grupa liczyć będzie maksymalnie 30 osób. Zachęcamy, by nie zwlekać z rezerwacją miejsca dla siebie!

Diagnoza i terapia pedagogiczna - kwestie formalne:

KURS DOSKONALĄCY
dla osób, które mają uprawnienia
  • Czas trwania kursu – 9 miesięcy w okresie październik – czerwiec. 
  • Każda osoba, która ukończy kurs otrzyma zaświadczenie wystawione przez Progresferę – Ośrodek akredytowany przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
  • Na zakończenie kursu przygotujesz podsumowanie odbytych superwizji lub opracowanie analizy przypadku – dzięki temu połączysz i wykorzystasz wiedzę i umiejętności zdobyte podczas nauki. 
  • W przypadku tej formy nie ma konieczności realizacji praktyk!
  • Jednym słowem – jeśli masz już uprawnienia, masz też inną pozycję startową. Korzystasz z niższej ceny, nie martwisz się już o praktyki, możesz się w pełni skupić na podnoszeniu umiejętności i poznawaniu sposobów na ułatwienie swojej pracy. I oczywiście – otrzymujesz potwierdzenie podniesienia swoich kwalifikacji od uznanego, akredytowanego Ośrodka!
Koszty:
  • Regularna cena ukończenia kursu doskonalącego: 3200 zł (+200 zł opłaty rekrutacyjnej)
  • Płatność można rozłożyć na raty 0% (3 lub 8 rat do wyboru, płatność w okresie październik – maj)
  • Mamy akredytację KO, tak więc kurs można sfinansować ze szkolnego budżetu na szkolenia!
STUDIA PODYPLOMOWE
dla osób, które chcą uzyskać uprawnienia
  • Czas trwania studiów: 3 semestry, ułożone jednak w ciągu jednego roku akademickiego.  Dzięki przemyślanej organizacji studiów kwalifikacje będziesz mieć już z początkiem kolejnego roku szkolnego.
  • Dyplom wystawiany jest przez Świętokrzyską Szkołę Wyższą – Uczelnię posiadającą uprawnienia do kształcenia nauczycieli 
  • Na zakończenie studiów przygotujesz podsumowanie odbytych superwizji lub opracowanie analizy przypadku – dzięki temu połączysz i wykorzystasz wiedzę i umiejętności zdobyte podczas nauki. 
  • Ocena na świadectwie (dążymy do “bardzo dobrych”) jest wypadkową pracy własnej podczas superwizji i wypełniania testów podsumowujących zjazdy.
  • Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest  zaliczenie praktyki zawodowej w wymiarze maksymalnie 180 godzin, a czynni nauczyciele maksymalnie 120 godzin. Więcej informacji o praktykach znajdziesz w sekcji “Pytania i odpowiedzi“.
Koszty:
  • Regularna studiów podyplomowych podyplomowych: 3950 PLN (+200 zł opłaty rekrutacyjnej)
  • Płatność można rozłożyć na raty 0% (3 lub 10 rat do wyboru, płatność w okresie październik – lipiec)
  • Studia można oczywiście sfinansować ze szkolnego budżetu na szkolenia!

Zniżka przy szybkim zapisie: Jeśli zapiszesz się do 30.06.2024 zapłacisz aż
200 zł mniej!

Nie chcesz jeszcze rezerwować miejsca, ale te zajęcia Cię interesują? Aby o nich w natłoku spraw nie zapomnieć (wiemy, to się zdarza) zostaw nam kontakt do siebie.

Na adres e-mail wyślemy Ci wiadomość z podsumowaniem najważniejszych informacji. Nie przegapisz dzięki temu ważnych terminów ani żadnej z dostępnych zniżek.  Prześlemy też wiadomość sms bo maile czasem wpadają w spam. Oczywiście do niczego Cię to nie zobowiązuje. Wpisując się akceptujesz naszą politykę prywatności. Zgoda obejmuje jedynie otrzymywanie informacji o wybranych studiach podyplomowych/kursie (bez innych treści marketingowych). 

Studia podyplomowe - wiarygodne uprawnienia:

Dzięki przemyślanej organizacji roku akademickiego uprawienia będziesz mieć już z końcem sierpnia 2025 roku, więc od września masz kwalifikacje do przejęcia nowych obowiązków.

Oczywiście studia są kwalifikacyjne, a więc zdobędziesz zgodne z przepisami uprawnienia. Dyplom ukończenia studiów będzie wystawiony przez Świętokrzyską Szkołę Wyższą w Kielcach. Jest to uczelnia wpisana do Rejestru Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod numerem 220 (polon.nauka.gov.pl), nr wpisu do ewidencji uczelni niepublicznych – 272. Posiada uprawnienia do nauczania nauczycieli.

Absolwenci zyskują wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki specjalnej, które umożliwiają podjęcie pracy w zakresie prowadzenia terapii pedagogicznej. 

  • Miejsca pracy: przedszkola, szkoły (ogólnodostępne), poradnie PPP, placówki prowadzące terapię pedagogiczną 

  • Prowadzenie zajęć z uczniami zagrożonymi/ mającymi specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dyskaklulia, nieharmonijny rozwój itd.: korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów, poradnictwa dla rodziców i nauczycieli 

  • Stanowisko pedagoga specjalnego: do 2026 roku, po tym terminie uprawnienia utrzymują osoby, które ukończyły uprzednio studia wyższe pedagogiczne.

Nasze studia dają kwalifikacje zgodne z nowym Rozporządzeniem.

Wiemy, że nowe przepisy wzbudziły wiele obaw. Wiemy, że część osób waha się, czy bezpiecznie jest teraz inwestować czas i środki w dalszą edukację. Zapraszamy do zapoznania się z analizą nowego Rozporządzenia, w której znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Wystarczy kliknąć na obrazek - artykuł włączy się w nowej karcie/ zakładce.

Masz pytania? Zastanawiasz się nad wyborem kierunku? Napisz lub zadzwoń - chętnie doradzimy.

Można do nas zadzwonić lub napisać maila:

Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli PROGRESFERA
przy  AiA Doradztwo i Edukacja Psychologiczna Sp. z o.o.
www.aiadoradztwo.pl

Lub też wysłać formularz kontaktowy – odpiszemy lub oddzwonimy. 

Zobacz wszystkie kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli.

Sprawdź także kursy i webinary online na naszej platformie szkoleniowej.

#Tagi kierunku: pedagogika korekcyjna studia podyplomowe, terapia pedagogiczna studia podyplomowe poznań.

Edukacja to Twoja pasja? Nie przegap szkoleń, które mogą Cię zainteresować!

Zostaw nam swoje imię i adres e-mail, a będziemy Cię informować o nowych webinarach, kursach, otwieranych naborach na studia i innych wydarzeniach Progresfery.

Swoją zgodę zawsze możesz wycofać jednym kliknięciem.

#Nauczycielom jutra #Dla szkoły z pomysłem