Kierunki polityki oświatowej państwa na 2023/2024
Uczniowie z SPE, pomoc psychologiczno-pedagogiczna
TIK w edukacji: nowoczesne technologie i kompetencje cyfrowe
Rozwiązywanie konfliktów, profilaktyka przemocy w szkole
Motywująca dydaktyka i rozwiązania na lekcje
Bezpieczne i innowacyjne przedszkole
Pierwsza sprawa – po co w ogóle to Rozporządzenie? Otóż w 2019 roku weszły w życie nowe przepisy (nowy standard kształcenia nauczycieli – 3 sierpnia 2019 r.). Planowane Rozporządzenie jest formą kontynuacji i dostosowania przepisów do tych standardów. Nie ma więc ono na celu ani utrudniać zdobywania nowych kwalifikacji, ani odbierać uprawnień już posiadanych.
Czytając ustawę widzimy, że na każdym z omawianych uprawnień do zajmowania stanowisk przepisy ujęte są 2-torowo – biegną niejako w 2 ścieżkach:
W tym opracowaniu skupiamy się na ścieżce 2 (osobach, które uzyskały wyższe wykształcenie przed wejściem nowych standardów) oraz ich połączeniu ze studiami podyplomowymi, jako najbardziej popularną formą doskonalenia zawodowego. Oczywiście nie oznacza to, że osoby ze ścieżki 1 nie będą mieć uprawnień po ukończeniu studiów podyplomowych, zakładamy jednak, że początek ich kariery w zawodzie będzie związany wprost z właśnie uzyskiwanym wyksztalceniem wyższym, a więc wątpliwości ich po prostu na teraz nie dotyczą.
Przy poszczególnych uprawieniach podamy konkretne paragrafy, abyście mogli Państwo sami przeczytać dokładne zapisy w projekcie. Można go już teraz pobrać z tej strony: klik.
Mówimy tu o rewalidacji prowadzonej w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i przedszkolach ogólnodostępnych (bez oddziałów i szkół specjalnych, ośrodków itp. – nie chcąc zaciemniać obrazu nie będziemy wklejać pełnego wykluczenia). Rewalidacja prowadzona jest na rzecz uczniów niepełnosprawnych (zgodnie z przepisami włączamy tu uczniów: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi).
Wymagane kwalifikacje: wystarczy (między innymi) posiadanie:
Innymi słowy - każda nauczycielka i nauczyciel, który ukończy odpowiednie studia podyplomowe może prowadzić rewalidację w masowych placówkach. Oczywiście uprawnienia obejmują dany typ niepełnosprawności, tutaj nic się nie zmienia.
To nikt inny jak tzw. nauczyciel wspomagający. Skupimy się znów na, wymienionych powyżej, uczniach z niepełnosprawnościami, Chociaż w ten paragraf wchodzą też dzieciaki niedostosowane społecznie lub tym zagrożone.
Wymagane kwalifikacje: wystarczy (między innymi) posiadanie:
Reasumując - każda nauczycielka i nauczyciel, który ukończy studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej może być zatrudniony jako nauczyciel wspomagający.
W tym zakresie nie ma praktycznie żadnych zmian. Nie ma też różnic pomiędzy ścieżką 1 i 2. Generalnie każdy magister, który ukończy odpowiednie studia podyplomowe może zostać pedagogiem szkolnym, a w szkołach podstawowych i przedszkolach wystarczy sam licencjat, jeśli był robiony przed wejściem nowych standardów w 2019 roku.
Wymagane kwalifikacje: wystarczy (między innymi) posiadanie:
Reasumując - każda nauczycielka i nauczyciel, który ukończy studia podyplomowe z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej może zostać pedagogiem szkolnym.
I wreszcie – chyba najważniejsza informacja. Otóż w projekcie Rozporządzenia znajdziemy paragrafy 38-40. Jest w nich napisane wprost, że uzyskane przed wejściem nowych przepisów uprawienia zachowają swoją moc. Paragraf 38 brzmi następująco: “§ 38. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia i posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela”.
Wczytując się w projekt znalazłyśmy 2 ciekawe zapisy. Otóż do 2026 roku aby zajmować to stanowisko wystarczą studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej. Po tym czasie uprawnienia faktycznie mają wygasnąć. ALE pojawiły się 2 ciekawe możliwości, których nie widziałyśmy do tej pory:
Opracowanie na podstawie przepisów – dla ułatwienia samodzielnego sprawdzenia informacji wklejamy linki do tekstów ujednoliconych:
Można do nas zadzwonić lub napisać maila:
Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli PROGRESFERA
przy AiA Doradztwo i Edukacja Psychologiczna Sp. z o.o.
www.aiadoradztwo.pl
Lub też wysłać formularz kontaktowy – odpiszemy lub oddzwonimy.
Zobacz wszystkie kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli, w tym autorskie kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli.
Sprawdź także kursy i webinary online na naszej platformie szkoleniowej.
#Tagi kierunków: studia podyplomowe nauczycielskie poznań, kwalifikacje pedagogiczne, przygotowanie do zawodu nauczyciela, autorskie kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli, studia podyplomowe dla nauczycieli
Będziemy Cię informować o naszych nowych webinarach i innych okazjach.
#Nauczycielom jutra #Dla szkoły z pomysłem