Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) – pedagogika specjalna

Otwieramy nabór na rok 2025/2026 Rok akademicki zaczynamy w październiku 2025

Przygotowany przez Progresferę program z zakresu Edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną jest skierowany do:

  • Nauczycielek i nauczycieli, którzy chcą uzyskać uprawnienia do pracy (np. rewalidacji, wspomagania) uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Sprawdź dlaczego warto!
  • Specjalistek i specjalistów, którzy takie uprawnienia już mają, jednak chcą uzupełnić i odświeżyć swoje kompetencje, aby jak najlepiej odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby uczniów i rosnące wymagania wobec szkół.  Sprawdź dlaczego warto!


Innymi słowy, oferujemy Ci 2 możliwe formy ukończenia do wyboru – wybierzesz tę, która pasuje do Ciebie i Twoich potrzeb.

Co różni oligofernopedagoga od nauczyciela?

Nauczyciel koncentruje się na tym jak rozwinąć w uczniu wiedzę i umiejętności opisane w podstawie programowej, a oligofrenopedagog myśli w jaką wiedzę i umiejętności wyposażyć ucznia z niepełnosprawnością intelektualną aby go maksymalnie usamodzielnić. Kiedy wiesz, że Twój uczeń opanuje maksymalnie 50 słów w swoim życiu, to jakie będą to słowa…? Kiedy wiesz, że jednego schematu zachowania uczysz rok, a oduczenie raz wyuczonej czynności trwa jeszcze dłużej, to rodzi się refleksja.

Odpowiedzialność i refleksja połączona z dobrym warsztatem praktycznym będzie myślą przewodnią naszych spotkań. Jeżeli masz w sobie nutkę terapeuty, ciekawość, a kreatywność to Twoje drugie imię i zastanawiasz się jaki kierunek wybrać, to oligorenopedagogika jest warta rozważenia.

Coraz więcej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną trafia do szkół ogólnodostępnych, co stanowi wyzwanie dla nauczycieli-dydaktyków, wychowawców, nauczycieli specjalistów. Z nami nie tylko nauczysz się diagnozować i planować indywidualny rozwój osoby z niepełnosprawnością intelektualną, tutaj również nauczysz się jak wspierać rodzica i towarzyszyć mu w procesie godzenia się z niepełnosprawnością jego dziecka.

Aby być dobrym, refleksyjnym, odpowiedzialnym praktykiem wsparcie teoretyczne jest niezbędne. Wiedza z tych zakresów będzie nam towarzyszyć w trakcie studiowania:

Psychologia rozwojowa – rozumienie procesów rozwojowych pozwoli Ci lepiej planować programy rozwojowe, diagnozować i rozumieć ucznia z którym przyjdzie Ci pracować

Psychologia poznawcza – wiedza jak przebiegają procesy od kodowania do przetwarzania informacji to podstawowy warsztat pracy oligofrenopedagoga,

Psychologia emocji – emocjonalny odbiór świata jest bardzo charakterystyczny dla osób z niepełnosprawnością intelektualną

Neurobiologia – czyż to nie nasz układ nerwowy jest odpowiedzialny za jakość funkcjonowania, mózg Twojego ucznia jest warsztatem Twojej pracy

Pedagogika, pedagogika specjalna, dydaktyka – nie wyważajmy otwartych drzwi, tworząc metody już dawno odkryte, będziemy poznawać, asymilować i wykorzystywać metody, ćwiczenia, programy do kreatywnego budowania zasobów własnego warsztatu pracy

Prawo – osoby z niepełnosprawnością intelektualną wymagają naszej troski i ochrony, również prawnej.

Na bazie tej wiedzy będziemy w trakcie całych studiów budować swój bardzo praktyczny warsztat pracy. Naukę prowadzić będziemy online, w formie warsztatowej, a grupa liczyć będzie maksymalnie 30 osób.

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) - 2 formy ukończenia do wyboru:

KURS DOSKONALĄCY
dla osób, które mają uprawnienia
  • Weźmiesz udział we wszystkich warsztatach i zajęciach dedykowanych dla tego programu – forma online zajęć prowadzonych na żywo to najlepszy balans między efektywnością a wygodą nauki!
  • Zamienisz „wiem” na „potrafię”!: wiele uczelni, na których nauczyciele zdobywają kwalifikacje, oferuje wyłącznie wiedzę teoretyczną. Jeśli wiesz, o czym mówimy – nie martw się, ta wiedza to Twój zasób. Pokażemy Ci teraz, jak przełożyć tę teorię na skuteczne działania w szkole
  • Będziesz na bieżąco!: uprawnienia masz już od wielu lat? To wiesz również doskonale, jak mocno zmieniły się potrzeby uczniów orz wymagania wobec szkół. W opiniach z poradni pojawiają się nowe rozwiązania lub narzędzia, których nie możesz znaleźć. Spokojnie – ten kurs sprawi, że staniesz się specjalistą_tką współczesnej edukacji!
  • Wykorzystasz w końcu zdobyte wykształcenie: zrobiłeś_aś dawwno uprawnienia, ale nigdy nie prowadziłeś_aś zajęć dostosowanych do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Brakuje Ci pewności, że pamiętasz wszystko i nie czujesz się gotowy_a? Nasz program, w połączeniu ze wsparciem przy prowadzeniu wybranego ucznia sprawi, że wystartujesz z pozycji Specjalisty_tki, a nie praktykanta!
STUDIA PODYPLOMOWE
dla osób, które chcą uzyskać uprawnienia
  • Weźmiesz udział we wszystkich warsztatach i zajęciach dedykowanych dla tego programu – forma online zajęć prowadzonych na żywo to najlepszy balans między efektywnością a wygodą nauki.
  • Zdobędziesz nowe kwalifikacje!: realizując nasze studia już we wrześniu 2026 roku będziesz miał_a uprawnienia do przejęcia nowych obowiązków. Gwarancję najwyższej jakości daje Ci współpraca między Progresferą odpowiedzialną za realizację programu, a Świętokrzyską Szkołą Wyższą, od której otrzymasz dyplom.
  • Optymalnie wykorzystasz czas!: na naszych zajęciach zdobędziesz mnóstwo wiedzy, jednak gwarantujemy Ci – wyjdziemy znacznie poza zwykłą teorię. Pokażemy Ci, jak przekłada się ona na konkretne narzędzia i rozwiązania, które wykorzystasz w szkole.
  • Będziesz pewny_a siebie i gotowy_a na nowe wyzwanie!: praktyczne zajęcia oraz superwizje, podczas których z pomocą mentorki poprowadzisz swojego pierwszego ucznia sprawią, że w nowym roku szkolnym nie będziesz startować z pozycji „ucznia w zawodzie”. Będziesz specalistą_tką – skutecznie i z satysfakcją pomożesz swoim uczniom.

Jak wygląda nauka z Progresferą?

Zajęcia
online
  • Cykl warsztatów online, prowadzonych przez specjalistki i specjalistów – osoby pracujące w szkole i znające nauczycielską rzeczywistość. 
  • Liczba osób w grupie warsztatowej ograniczona do maksymalnie 30, co zapewni komfort nauki i wymiany doświadczeń. 
  • Seria zajęć kierunkowych, opartych na aktualnej wiedzy i obowiązujacych rozwiązaniach.
  • Zjazdy prowadzimy w weekend: w piątek po południu oraz soboty; niedziele zostawiamy na odpoczynek i spędzanie czasu z bliskimi osobami
  • Zajęcia on-line, prowadzone w czasie rzeczywistym
  • Zjazdy odbywać się będą w okresie listopad 2025 – czerwiec 2026, jeden, maksymalnie 2 razy w miesiącu
Superwizje - Prowadzenie ucznia pod okiem ekspertki
  •  W czasie zajęć odpowiemy na największą z obaw, z jaką mierzą się osoby rozpoczynające nową ścieżkę zawodową – czy sobie poradzę?
  • Ucząc się z nami pierwszego ucznia poprowadzicie przy wsparciu jednej z naszych ekspertek
  • Zaprosimy Was do 3-osobowych grup i spotkacie się 5 razy na 3-godzinnych spotkaniach superwizyjnych. W ich trakcie będziecie omawiać swoją pracę i planować dalsze działania. A jeśli nie będziecie mieć możliwości prowadzenia swojego ucznia – zadbamy o Was i dostarczymy Wam realne opisy przypadków od naszych ekspertek, które będziecie omawiać. 
  • Dzięki temu będziecie uczyć się sami i od siebie nawzajem, a swoją pracę w zawodzie rozpoczniecie już w czasie nauki.
E-platforma
strefa słuchacza
  • Dostęp dla każdego do strefy słuchacza na platformie szkoleniowej
  • Łatwy dostęp do materiałów i zajęć
  • Intuicyjna obsługa
  • Wiele możliwości, w tym dostęp do darmowych webinarów organizowanych przez NODN Progresfera i zaproszenie na konferencję PomysłoSfera V
  • Pakiet obszernych materiałów z kolejnych zjazdów przygotowanych przez nasze ekspertki i ekspertów  

Czym są superwizje i dlaczego je proponujemy? Agnieszka Kuca z Zarządu Progresfery wyjaśnia w 90 sekund.

Program warsztatów online - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)

Czego się nauczysz:

Zagadnienia tematyczne: 

Z kim będziesz pracować: 

  • ABC Oligofrenopedagoga, podstawowe pojęcia w zakresie niepełnosprawności intelektualnej, klasyfikacja niepełnosprawności intelektualnej.

  • Skąd bierze się NI? Biologiczne i psychospołeczne uwarunkowaniami niepełnosprawności.

  • Co wyróżnia osoby z NI? Charakterystyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Jak będziesz rozpoznawać:

  • Najpierw norma. Różnice w rozwoju w stosunku do normy w piagetowskim ujęciu.

  • Im wcześniej tym lepiej. Wczesna diagnoza.

  • Między normą o niepełnosprawnością intelektualną. Poziom graniczny – narzędzia rozpoznawania w przestrzeni edukacyjnej.

Jak możesz pracować: 

  • Metody organizujące system uczenia: Metoda ośrodków pracy, metoda Montessori, Plan Daltoński, metoda Freineta.

  • Metody wspierające określone obszary: Metoda Krakowska, metoda W. Scherborne, Metoda Dobrego Startu, metoda Glena Domana, metoda Knilla, kinezjologia edukacyjna, metody AAC.

Jak możesz rozwijać obszary deficytowe w sferze poznawczej:

  • Stwórz swój warsztat pracy: przegląd konkretnych ćwiczeń na wsparcie procesów poznawczych: pamięć, uwaga, spostrzeganie, myślenie, mowa.

  • Bądź kreatorem: rozpoznawanie istoty ćwiczeń na rozwój procesów poznawczych w celu kreatywnego, samodzielnego tworzenia ćwiczeń adekwatnych do potrzeb.

Jak możesz rozwijać obszary deficytowe w sferze społeczno-emocjonalnej:

  • Stwórz swój warsztat pracy: przegląd konkretnych ćwiczeń na wsparcie inteligencji emocjonalnej, społecznej, poznanie zabaw i gier służących wsparciu obszaru społeczno-emocjonalnego.

  • Bądź kreatorem: rozpoznawanie istoty ćwiczeń na rozwój procesów społeczno-emocjonalnych w celu kreatywnego, samodzielnego tworzenia ćwiczeń adekwatnych do potrzeb.

  • Strategie zarządzania emocjami – gniew, smutek, strach

  • Metody: apteczka Zippiego, Porozumienie bez Przemocy, bajkoterapia, twórcze wizualizacje dla dzieci

Jak możesz planować swoją pracę:

  • Między planowaniem a wymaganiami. Po co planować i jak określać wskaźniki rozwoju?

  • Skierowanie na badanie do PPP.

  • Konstruowanie planów pracy na wielu poziomach.

  • Konstruowanie programów rewalidacyjnych.

  • Konstruowanie IPET i WOPFU.

  • Podstawy prawne edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 

Jak możesz wspierać rodzinę Twojego ucznia:

  • Nauczyciel - terapeuta. Podstawy psychoterapeutycznego podejścia w rozmowach – opis zamiast oceny, różne perspektywy zamiast doradzania, fakty zamiast opinii.

  • Prowadzenie rozmów wspierających z rodzicami.

  • Prowadzenie rozmów z rodzicami w kryzysie godzenia się z niepełnosprawnością dziecka.

  • Radzenie sobie z zaprzeczaniem, oporem i roszczeniem.

Dodatkowo w programie warsztaty praktyczne: jak mądrze i sprawnie korzystać z narzędzi SI, aby ułatwić sobie pracę z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną.

Program wykładowych zajęć kierunkowych:

Zjazd: 

Zagadnienia tematyczne: 

Zjazd wykładowy 1:

  • Komunikacja to relacja – praktycznie o tym jak rozmawiać z rodzicami dzieci ze SPE.

  • Specjalni – wyjątkowi – jak się ma do tego metodyka i dydaktyka.

  • Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w aktach prawnych.

  • Współorganizacja procesu kształcenia dziecka z SPE – czyli praca nauczyciela wspomagającego w praktyce.

Zjazd wykładowy 2: 

  • Techniki relaksacyjne dla dzieci.

  • Jak dbać o siebie w pracy z uczniami ze SPE:

- profesjonalizm i kompetencje jako źródło wewnętrznego spokoju,

- rozwój kompetencji miękkich w profilaktyce zdrowia psychicznego,

- kompetencje komunikacyjne wspierające budowanie pozytywnych relacji,

- ciało i umysł – praktyczne umiejętności.

Ze względu na warsztatowy charakter nauki grupa liczyć będzie maksymalnie 30 osób. Zachęcamy, by nie zwlekać z rezerwacją miejsca dla siebie!

Główna kadra dydaktyczna:

Małgorzata Trybuś
Koordynatorka merytoryczna studiów, główna trenerka 

Pedagog, coach, trener rad pedagogicznych od 20 lat związana z edukacją. Specjalizuje się w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwojem kompetencji miękkich, zarządzaniem grupą klasową, komunikacją interpersonalną. Na co dzień pracuje z młodzieżą w szkole średniej i nauczycielami oraz dziećmi i rodzicami, łączy wiedzę teoretyczną z praktyką szkolną. Jest współautorem programów nauczania ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, programu profilaktycznego – strategie bezpieczeństwa – opartego na rozwoju czynników chroniących.

Agnieszka Gierłowska
Trenerka 

Pedagog, terapeuta pedagogiczny, oligo- i surdopedagog, trener oświaty. Na co dzień pracuje w Społecznej Szkole Podstawowej jako wycedyrektor, pedagog i specjalista. Prowadzi gabinet terapii pedagogicznej. Wykłada na studiach podyplomowych na kierunkach pedagogicznych , w tym w zakresie pedagogiki specjalnej, Prowadzi warsztaty i szkolenia dla rad pedagogicznych oraz rodziców (Szkoła dla Rodziców i Wychowawców). Prywatnie mama 3 dorosłych synów, w tym jeden z ADHD.

Poznaj Koordynatorkę merytoryczną i główną trenerkę kierunku - Małgorzatę Trybuś:

Obejrzyj spotkanie z Małgorzatą Trybuś z cyklu “Szkoła z Pomysłem”, w trakcie którego opowiedziała nam o tym jak wykorzystywać Model GROW w edukacji i jak pomóc uczniom z jego pomącą stawiać sobie dobre cele. 

Postanowienia Noworoczne - model GROW w edukacji
  • Chcesz poznać wskazówki, jak sformułować konstruktywne cele?
  • Jak zmotywować się do osiągania swoich ambicji?

Oligofrenopedagogika (Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną) - kwestie formalne:

KURS DOSKONALĄCY
dla osób, które mają uprawnienia
  • Czas trwania kursu – 9 miesięcy w okresie październik – czerwiec. 
  • Każda osoba, która ukończy kurs otrzyma zaświadczenie wystawione przez Progresferę – Ośrodek akredytowany przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
  • W ciągu roku będziesz mieć do przygotowania kilka prac od naszych trenerek. Każda z nich będzie opatrzona informacją zwrotną, co sprawi, że Twoje kompetencje wzrosną jeszcze bardziej. Prace, jakie będziesz miał/miała do wykonania to: opracowanie ćwiczenia/ćwiczeń, scenariusz z wykorzystaniem metody, karta obserwacji, recenzja książki.
  • Na zakończenie kursu przygotujesz podsumowanie odbytych superwizji lub opracowanie analizy przypadku – dzięki temu połączysz i wykorzystasz wiedzę i umiejętności zdobyte podczas nauki. 
  • W przypadku tej formy nie ma konieczności realizacji praktyk!
  • Jednym słowem – jeśli masz już uprawnienia, masz też inną pozycję startową. Korzystasz z niższej ceny, nie martwisz się już o praktyki, możesz się w pełni skupić na podnoszeniu umiejętności i poznawaniu sposobów na ułatwienie swojej pracy. I oczywiście – otrzymujesz potwierdzenie podniesienia swoich kwalifikacji od uznanego, akredytowanego Ośrodka!
Koszty:
  • Regularna cena ukończenia kursu doskonalącego: 3300 zł (+200 zł opłaty rekrutacyjnej)
  • Zniżka 10% dla naszych absolwentów oraz przy zapisie na 2 kierunki jednocześnie.
  • Płatność można rozłożyć na raty 0% (3 lub 8 rat do wyboru, płatność w okresie październik – maj)
  • Mamy akredytację KO, tak więc kurs można sfinansować ze szkolnego budżetu na szkolenia!
STUDIA PODYPLOMOWE
dla osób, które chcą uzyskać uprawnienia
  • Czas trwania studiów: 3 semestry, ułożone jednak w ciągu jednego roku akademickiego.  Dzięki przemyślanej organizacji roku akademickiego studia ukończysz już z końcem sierpnia 2026 roku.
  • Dyplom wystawiany jest przez Świętokrzyską Szkołę Wyższą – Uczelnię posiadającą uprawnienia do kształcenia nauczycieli 
  • Na zakończenie studiów przygotujesz podsumowanie odbytych superwizji lub opracowanie analizy przypadku – dzięki temu połączysz i wykorzystasz wiedzę i umiejętności zdobyte podczas nauki. 
  • W ciągu roku będziesz mieć do przygotowania kilka prac od naszych trenerek. Każda z nich będzie opatrzona informacją zwrotną, co sprawi, że Twoje kompetencje wzrosną jeszcze bardziej. Prace, jakie będziesz miał/miała do wykonania to: opracowanie ćwiczenia/ćwiczeń, scenariusz z wykorzystaniem metody, karta obserwacji, recenzja książki.
  • Ocena na świadectwie (dążymy do „bardzo dobrych”) jest wypadkową pracy własnej podczas superwizji i wypełniania testów podsumowujących zjazdy.
  • Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest  zaliczenie praktyki zawodowej w wymiarze maksymalnie 180 godzin, a czynni nauczyciele maksymalnie 120 godzin. Więcej informacji o praktykach znajdziesz w sekcji „Pytania i odpowiedzi„.
Koszty:
  • Regularna cena studiów podyplomowych: 4150 PLN (+200 zł opłaty rekrutacyjnej)
  • Zniżka 10% dla naszych absolwentów oraz przy zapisie na 2 kierunki jednocześnie.
  • Płatność można rozłożyć na raty 0% (3 lub 10 rat do wyboru, płatność w okresie październik – lipiec)
  • Studia można oczywiście sfinansować ze szkolnego budżetu na szkolenia!

Jesteś dyrektorką_em szkoły i zastanawiasz się czy warto delegować kadrę na kurs doskonalący? Aleksandra Klupś z Zarządu Progresfery wyjaśnia dlaczego ma to sens.

Nie chcesz jeszcze rezerwować miejsca, ale te zajęcia Cię interesują? Aby o nich w natłoku spraw nie zapomnieć (wiemy, to się zdarza) zostaw nam kontakt do siebie.

Na adres e-mail wyślemy Ci wiadomość z podsumowaniem najważniejszych informacji. Nie przegapisz dzięki temu ważnych terminów ani żadnej z dostępnych zniżek.  Prześlemy też wiadomość sms bo maile czasem wpadają w spam. Oczywiście do niczego Cię to nie zobowiązuje. Wpisując się akceptujesz naszą politykę prywatności. Zgoda obejmuje jedynie otrzymywanie informacji o wybranych studiach podyplomowych/kursie (bez innych treści marketingowych). 

Studia podyplomowe - wiarygodne uprawnienia:

Dzięki przemyślanej organizacji roku akademickiego studia ukończysz już z końcem sierpnia.

Oczywiście studia są kwalifikacyjne, a więc zdobędziesz zgodne z przepisami uprawnienia. Dyplom ukończenia studiów będzie wystawiony przez Świętokrzyską Szkołę Wyższą w Kielcach. Jest to uczelnia wpisana do Rejestru Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod numerem 220 (polon.nauka.gov.pl), nr wpisu do ewidencji uczelni niepublicznych – 272. Posiada uprawnienia do nauczania nauczycieli.

Absolwenci zyskują wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki specjalnej, które umożliwiają podjęcie pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.

  • Miejsca pracy: przedszkola, szkoły (ogólnodostępne, integracyjne, specjalne), specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, poradnie PPP, warsztaty terapii zajęciowej, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze; ośrodki rewalidacyjne jak np. zakłady pracy chronionej, placówki dziennego pobytu, ośrodki wczesnej interwencji 

  • Prowadzenie zajęć (z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną): rewalidacyjnych (przedszkola, szkoły), rewalidacyjno-wychowawczych (ośrodki), jako nauczyciel współorganizujący kształcenie (wspomagający), terapeutycznych

  • Stanowisko pedagoga specjalnego: do 2026 roku, po tym terminie uprawnienia utrzymują osoby, które ukończyły uprzednio studia wyższe pedagogiczne.

Masz pytania? Zastanawiasz się nad wyborem kierunku? Napisz lub zadzwoń - chętnie doradzimy.

Napisz lub zadzwoń do nas – jak wolisz! 

Możesz też wysłać formularz kontaktowy – odpiszemy lub oddzwonimy. 

Zobacz wszystkie kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli.

Sprawdź także kursy i webinary online na naszej platformie szkoleniowej.

#Tagi kierunku: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną studia podyplomoweoligofrenopedagogika studia podyplomowe, studia podyplomowe poznań, studia podyplomowe dla nauczycieli, studia podyplomowe online

Edukacja to Twoja pasja? Nie przegap szkoleń, które mogą Cię zainteresować!

Zostaw nam swoje imię i adres e-mail, a będziemy Cię informować o nowych webinarach, kursach, otwieranych naborach na studia i innych wydarzeniach Progresfery.

Swoją zgodę zawsze możesz wycofać jednym kliknięciem.

#Nauczycielom jutra #Dla szkoły z pomysłem