Ocenianie Kształtujące - konkretnie, praktycznie, na co dzień
Przedstawione podczas szkolenia narzędzia i sposoby dostosowane są do pracy z uczniami w klasach 4-8 szkoły podstawowej oraz w szkole ponadpodstawowej. Treści uwzględniają specyfikę wskazanego etapu edukacyjnego.
Dlaczego uczniowie nie chcą się uczyć? Dlaczego nie zadają pytań, nie angażują się na lekcjach, a ich wyniki są dalekie od oczekiwań? To nie zawsze kwestia braku motywacji czy zdolności. Często to efekt… braku jasności. Uczniowie nie wiedzą czego mają się nauczyć, po co to robią, czy są na dobrej drodze.
Ocenianie kształtujące (OK) to odpowiedź na te problemy. To styl pracy, który przywraca sens nauce – zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej.
Co zyskuje nauczyciel? Umiejętność formułowania celów w języku ucznia, które naprawdę prowadzą do zrozumienia; narzędzia do budowania kryteriów sukcesu, które wspierają samodzielność i refleksję; techniki, które uruchamiają pytania zamiast milczenia; praktyczne sposoby na informację zwrotną, która nie ocenia, lecz prowadzi; pomysły na samoocenę, która buduje odpowiedzialność i poczucie sprawczości; strategię wdrożenia OK do codziennej pracy – bez rewolucji, ale z efektem
Co zyskuje uczeń? Jasność: wie, czego się uczy i po co; poczucie wpływu: zadaje pytania, ocenia własny postęp; motywację: widzi sens i rozumie drogę do sukcesu; wsparcie: otrzymuje informację zwrotną, która pomaga, a nie ocenia; rozwój: buduje świadomość własnych możliwości i uczy się uczenia.
- cele i kryteria do celu – jako czytelny i zrozumiały komunikat dla ucznia
- kształtowanie umiejętności zadawania pytań poprzez sprawdzone metody i techniki – na przykładzie taksonomii Blooma
- sposoby formułowania i przekazywania konstruktywnej informacji zwrotnej
- techniki samooceny kształtujące postawy uczniów – case studies
- droga do sukcesu ucznia i nauczyciela – na podstawie m.in. koncepcji Carol Dweck
- strategia wprowadzenia OK do codziennej pracy – jak zrobić to szybko i skutecznie
UWAGA – ze względu na specyfikę pracy na różnych etapach edukacyjnych i charakterystykę rozwoju uczniów to szkolenie ma dwie wersje – dla nauczycieli szkoły podstawowej i ponadpodstawowej.

Polonistka, certyfikowana edukatorka, inicjatorka działań związanych ze wspieraniem i rozwijaniem uzdolnień w woj. świętokrzyskim; autorka programu pracy z uczniem zdolnym pt. Taki jak Mozart oraz koncepcji certyfikatu dla szkół Szkoła Pięknych Umysłów; współautorka podręczników do kształcenia literackiego oraz artykułów z dziedziny zdolności, oceniania kształtującego i języka polskiego; miłośniczka nowoczesnej, twórczej dydaktyki.
- Forma szkolenia: online (2 godziny zegarowe) lub stacjonarnie (3 godziny lekcyjne)
- Warsztatowa forma zajęć, dzięki temu szkolenie ma praktyczny charakter
- Każda osoba uczestnicząca w szkoleniu otrzyma papierowe zaświadczenie zgodne z wymaganiami MEN (mamy akredytację KO)
- Po szkoleniu przekazujemy obszerne materiały w PDF, zawierające obszerny opis treści ze szkolenia oraz ich rozszerzenie
- Cena szkolenia: forma stacjonarna (klik), forma online (klik)
Na szkolenia stacjonarne trenerka dojeżdża w okolicach Kielc. W przypadku większej odległości – prosimy o wybór szkolenia online lub kontakt z naszym sekretariatem.