Kierunki polityki oświatowej państwa na 2023/2024
Uczniowie z SPE, pomoc psychologiczno-pedagogiczna
TIK w edukacji: nowoczesne technologie i kompetencje cyfrowe
Rozwiązywanie konfliktów, profilaktyka przemocy w szkole
Motywująca dydaktyka i rozwiązania na lekcje
Bezpieczne i innowacyjne przedszkole
Relacje z uczniami i rodzicami
Pierwsza sprawa – po co w ogóle to Rozporządzenie? Otóż w 2019 roku weszły w życie nowe przepisy (nowy standard kształcenia nauczycieli – 3 sierpnia 2019 r.). Planowane Rozporządzenie jest formą kontynuacji i dostosowania przepisów do tych standardów. Nie ma więc ono na celu ani utrudniać zdobywania nowych kwalifikacji, ani odbierać uprawnień już posiadanych.
Czytając Rozporządzenie widzimy, że na każdym z omawianych uprawnień do zajmowania stanowisk przepisy ujęte są 2-torowo – biegną niejako w 2 ścieżkach:
Patrząc z lotu ptaka na nowe przepisy najwięcej zmian i wymagań pojawia się przy osobach ze ścieżki 2. Początek ich kariery w zawodzie będzie jednak zazwyczaj związany wprost z właśnie uzyskiwanym wyksztalceniem wyższym, zachęcamy przy tym, aby decydując się na dalsze kształcenie weryfikowały czy uzyskają odpowiednie uprawnienia.
Przy poszczególnych uprawieniach podamy konkretne paragrafy, abyście mogli Państwo sami przeczytać dokładne zapisy w Rozporządzeniu. Można je pobrać z tej strony: klik.
Oczywiście – jak to z przepisami – mogą się zdarzyć różne interpretacje, w szczególności ze strony dyrektorów szkół. W przypadku wątpliwości najlepiej jest poprosić o wsparcie lokalne Kuratorium Oświaty.
Mówimy tu o rewalidacji prowadzonej w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i przedszkolach ogólnodostępnych (bez oddziałów i szkół specjalnych, ośrodków itp. – nie chcąc zaciemniać obrazu nie będziemy wklejać pełnego wykluczenia). Rewalidacja prowadzona jest na rzecz uczniów niepełnosprawnych (zgodnie z przepisami włączamy tu uczniów: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi).
Wymagane kwalifikacje:
Ścieżka 1: Przy uzyskaniu magistra lub rozpoczęciem studiów przed sierpniem 2019 roku, aby prowadzić rewalidację wystarczy (między innymi) posiadanie:
Ścieżka 2: Studia magisterskie podjęte po 03.08.2019 roku
To nikt inny jak tzw. nauczyciel wspomagający. Skupimy się znów na, wymienionych powyżej, uczniach z niepełnosprawnościami, Chociaż w ten paragraf wchodzą też dzieciaki niedostosowane społecznie lub tym zagrożone. Ponownie zajmujemy się placówkami masowymi – szkołami i przedszkolami.
Przepisy są bardzo podobne do wymagań niezbędnych do prowadzenia rewalidacji. Co ważne kierunek nie musi być zgodny z rodzajem niepełnosprawności ucznia. Przy czym jednym z zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie, zgodnie z Rozporządzeniem z 2017 (link na końcu tekstu) jest prowadzenie zajęć odpowiadających na potrzeby ucznia, w szczególności rewalidacji. A to – jak napisałyśmy powyżej – wymaga już wykształcenia zgodnego z rodzajem niepełnosprawności ucznia.
Wymagane kwalifikacje:
Ścieżka 1: Przy uzyskaniu magistra lub rozpoczęciem studiów przed sierpniem 2019 roku, aby być nauczycielem wspomagającym wystarczy posiadanie:
Ścieżka 2: Studia magisterskie podjęte po 03.08.2019 roku
Te przepisy są bardzo liberalne – każdy nauczyciel i każda nauczycielka może zostać terapeutą pedagogicznym na każdym etapie swojej kariery.
Wymagane kwalifikacje: wystarczy posiadanie:
Znów omówienie dotyczy szkół i przedszkoli masowych. Z resztą w tym zakresie nie ma praktycznie żadnych zmian. Nie ma też większych różnic pomiędzy ścieżką 1 i 2. Generalnie każdy magister, który ukończy odpowiednie studia podyplomowe może zostać pedagogiem szkolnym, a w szkołach podstawowych i przedszkolach wystarczy sam licencjat, jeśli był robiony przed wejściem nowych standardów w 2019 roku.
Wymagane kwalifikacje: wystarczy (między innymi) posiadanie:
Do 2026 roku obowiązują przepisy przejściowe i aby zajmować to stanowisko wystarczą studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej, niezależnie od kierunku ukończonych studiów wyższych. Po tym czasie uprawnienia wygasną.
Nie tyczy się to jednak osób, która mają ukończone studia wyższe pedagogiczne (studia I i II stopnia lub jednolite magisterskie).
To właśnie gwarantujemy, jeśli zdecydujesz się na studia podyplomowe z Progresferą. Jeśli chcesz zdobyć nowe kwalifikacje i jednocześnie realnie przygotować się do pracy, to wybierz kierunek dla siebie.
Opracowanie na podstawie przepisów – dla ułatwienia samodzielnego sprawdzenia informacji wklejamy linki do tekstów ujednoliconych:
Można do nas zadzwonić lub napisać maila:
Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli PROGRESFERA
przy AiA Doradztwo i Edukacja Psychologiczna Sp. z o.o.
www.aiadoradztwo.pl
Lub też wysłać formularz kontaktowy – odpiszemy lub oddzwonimy.
Zobacz wszystkie kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli, w tym autorskie kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli.
Sprawdź także kursy i webinary online na naszej platformie szkoleniowej.
#Tagi kierunków: studia podyplomowe nauczycielskie poznań, kwalifikacje pedagogiczne, przygotowanie do zawodu nauczyciela, autorskie kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli, studia podyplomowe dla nauczycieli
Zostaw nam swoje imię i adres email, a będziemy Cię informować o nowych webinarach, kursach, otwieranych naborach na studia i innych wydarzeniach Progresfery.
Swoją zgodę zawsze możesz wycofać jednym kliknięciem.
#Nauczycielom jutra #Dla szkoły z pomysłem
Zostaw nam swoje imię i adres e-mail, a będziemy Cię informować o nowych webinarach, kursach, otwieranych naborach na studia i innych wydarzeniach Progresfery.
Swoją zgodę zawsze możesz wycofać jednym kliknięciem.
#Nauczycielom jutra #Dla szkoły z pomysłem