Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) – pedagogika specjalna

Przygotowany przez Progresferę program z zakresu Edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną jest skierowany do:

  • Nauczycielek i nauczycieli, którzy chcą uzyskać uprawnienia do pracy (np. rewalidacji, wspomagania) uczniów z niepełnosprawnością interelktualną . Sprawdź dlaczego warto!
  • Specjalistek i specjalistów, którzy takie uprawnienia już mają, jednak chcą uzupełnić i odświeżyć swoje kompetencje, aby jak najlepiej odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby uczniów i rosnące wymagania wobec szkół. Sprawdź dlaczego warto!

Innymi słowy oferujemy Ci 2 możliwe formy ukończenia do wyboru – wybierzesz tę, która pasuje do Ciebie i Twoich potrzeb. 

Co różni oligofernopedagoga od nauczyciela?

Nauczyciel koncentruje się na tym jak rozwinąć w uczniu wiedzę i umiejętności opisane w podstawie programowej, a oligofrenopedagog myśli w jaką wiedzę i umiejętności wyposażyć ucznia z niepełnosprawnością intelektualną aby go maksymalnie usamodzielnić. Kiedy wiesz, że Twój uczeń opanuje maksymalnie 50 słów w swoim życiu, to jakie będą to słowa…? Kiedy wiesz, że jednego schematu zachowania uczysz rok, a oduczenie raz wyuczonej czynności trwa jeszcze dłużej, to rodzi się refleksja.

Odpowiedzialność i refleksja połączona z dobrym warsztatem praktycznym będzie myślą przewodnią naszych spotkań. Jeżeli masz w sobie nutkę terapeuty, ciekawość, a kreatywność to Twoje drugie imię i zastanawiasz się jaki kierunek wybrać, to oligorenopedagogika jest warta rozważenia.

Coraz więcej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną trafia do szkół ogólnodostępnych, co stanowi wyzwanie dla nauczycieli-dydaktyków, wychowawców, nauczycieli specjalistów. Z nami nie tylko nauczysz się diagnozować i planować indywidualny rozwój osoby z niepełnosprawnością intelektualną, tutaj również nauczysz się jak wspierać rodzica i towarzyszyć mu w procesie godzenia się z niepełnosprawnością jego dziecka.

Aby być dobrym, refleksyjnym, odpowiedzialnym praktykiem wsparcie teoretyczne jest niezbędne. Wiedza z tych zakresów będzie nam towarzyszyć w trakcie studiowania:

Psychologia rozwojowa – rozumienie procesów rozwojowych pozwoli Ci lepiej planować programy rozwojowe, diagnozować i rozumieć ucznia z którym przyjdzie Ci pracować

Psychologia poznawcza – wiedza jak przebiegają procesy od kodowania do przetwarzania informacji to podstawowy warsztat pracy oligofrenopedagoga,

Psychologia emocji – emocjonalny odbiór świata jest bardzo charakterystyczny dla osób z niepełnosprawnością intelektualną

Neurobiologia – czyż to nie nasz układ nerwowy jest odpowiedzialny za jakość funkcjonowania, mózg Twojego ucznia jest warsztatem Twojej pracy

Pedagogika, pedagogika specjalna, dydaktyka – nie wyważajmy otwartych drzwi, tworząc metody już dawno odkryte, będziemy poznawać, asymilować i wykorzystywać metody, ćwiczenia, programy do kreatywnego budowania zasobów własnego warsztatu pracy

Prawo – osoby z niepełnosprawnością intelektualną wymagają naszej troski i ochrony, również prawnej.

Na bazie tej wiedzy będziemy w trakcie całych studiów budować swój bardzo praktyczny warsztat pracy. Naukę prowadzić będziemy online, w formie warsztatowej, a grupa liczyć będzie maksymalnie 30 osób.

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika) - 2 formy ukończenia do wyboru:

KURS DOSKONALĄCY
dla osób, które mają uprawnienia
  • Weźmiesz udział we wszystkich warsztatach i zajęciach dedykowanych dla tego programu – forma online zajęć prowadzonych na żywo to najlepszy balans między efektywnością a wygodą nauki!
  • Zamienisz „wiem” na „potrafię”!: wiele uczelni, na których nauczyciele zdobywają kwalifikacje, oferuje wyłącznie wiedzę teoretyczną. Jeśli wiesz, o czym mówimy – nie martw się, ta wiedza to Twój zasób. Pokażemy Ci teraz, jak przełożyć tę teorię na skuteczne działania w szkole
  • Będziesz na bieżąco!: uprawnienia masz już od wielu lat? To wiesz również doskonale, jak mocno zmieniły się potrzeby uczniów orz wymagania wobec szkół. W opiniach z poradni pojawiają się nowe rozwiązania lub narzędzia, których nie możesz znaleźć. Spokojnie – ten kurs sprawi, że staniesz się specjalistą_tką współczesnej edukacji!
  • Wykorzystasz w końcu zdobyte wykształcenie: zrobiłeś_aś dawwno uprawnienia, ale nigdy nie prowadziłeś_aś zajęć dostosowanych do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Brakuje Ci pewności, że pamiętasz wszystko i nie czujesz się gotowy_a? Nasz program, w połączeniu ze wsparciem przy prowadzeniu wybranego ucznia sprawi, że wystartujesz z pozycji Specjalisty_tki, a nie praktykanta!
STUDIA PODYPLOMOWE
dla osób, które chcą uzyskać uprawnienia
  • Weźmiesz udział we wszystkich warsztatach i zajęciach dedykowanych dla tego programu – forma online zajęć prowadzonych na żywo to najlepszy balans między efektywnością a wygodą nauki.
  • Zdobędziesz nowe kwalifikacje!: realizując nasze studia już we wrześniu 2025 roku będziesz miał_a uprawnienia do przejęcia nowych obowiązków. Gwarancję najwyższej jakości daje Ci współpraca między Progresferą odpowiedzialną za realizację programu, a Świętokrzyską Szkołą Wyższą, od której otrzymasz dyplom.
  • Optymalnie wykorzystasz czas!: na naszych zajęciach zdobędziesz mnóstwo wiedzy, jednak gwarantujemy Ci – wyjdziemy znacznie poza zwykłą teorię. Pokażemy Ci, jak przekłada się ona na konkretne narzędzia i rozwiązania, które wykorzystasz w szkole.
  • Będziesz pewny_a siebie i gotowy_a na nowe wyzwanie!: praktyczne zajęcia oraz superwizje, podczas których z pomocą mentorki poprowadzisz swojego pierwszego ucznia sprawią, że w nowym roku szkolnym nie będziesz startować z pozycji „ucznia w zawodzie”. Będziesz specalistą_tką – skutecznie i z satysfakcją pomożesz swoim uczniom.

Jak wygląda nauka z Progresferą?

Zajęcia
online
  • Cykl warsztatów online, prowadzonych przez specjalistki i specjalistów – osoby pracujące w szkole i znające nauczycielską rzeczywistość. 
  • Liczba osób w grupie warsztatowej ograniczona do maksymalnie 30, co zapewni komfort nauki i wymiany doświadczeń. 
  • Seria zajęć kierunkowych, opartych na aktualnej wiedzy i obowiązujacych rozwiązaniach.
  • Zjazdy prowadzimy w weekend: w piątek po południu oraz soboty; niedziele zostawiamy na odpoczynek i spędzanie czasu z bliskimi osobami
  • Zajęcia on-line, prowadzone w czasie rzeczywistym
  • Zjazdy odbywać się będą w okresie listopad 2024 – czerwiec 2025, jeden, maksymalnie 2 razy w miesiącu
Superwizje - Prowadzenie ucznia pod okiem ekspertki
  •  W czasie zajęć odpowiemy na największą z obaw, z jaką mierzą się osoby rozpoczynające nową ścieżkę zawodową – czy sobie poradzę?
  • Ucząc się z nami pierwszego ucznia poprowadzicie przy wsparciu jednej z naszych ekspertek
  • Zaprosimy Was do 3-osobowych grup i spotkacie się 5 razy na 3-godzinnych spotkaniach superwizyjnych. W ich trakcie będziecie omawiać swoją pracę i planować dalsze działania. A jeśli nie będziecie mieć możliwości prowadzenia swojego ucznia – zadbamy o Was i dostarczymy Wam realne opisy przypadków od naszych ekspertek, które będziecie omawiać. 
  • Dzięki temu będziecie uczyć się sami i od siebie nawzajem, a swoją pracę w zawodzie rozpoczniecie już w czasie nauki.
E-platforma
strefa słuchacza
  • Dostęp dla każdego do strefy słuchacza na platformie szkoleniowej
  • Łatwy dostęp do materiałów i zajęć
  • Intuicyjna obsługa
  • Wiele możliwości, w tym dostęp do darmowych webinarów organizowanych przez NODN Progresfera i zaproszenie na konferencję PomysłoSfera V
  • Pakiet obszernych materiałów z kolejnych zjazdów przygotowanych przez nasze ekspertki i ekspertów  

Czym są superwizje i dlaczego je proponujemy? Agnieszka Kuca z Zarządu Progresfery wyjaśnia w 90 sekund.

Program zajęć - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)

Czego się nauczysz:

Zagadnienia tematyczne: 

Z kim będziesz pracować: 

  • ABC Oligofrenopedagoga, podstawowe pojęcia w zakresie niepełnosprawności intelektualnej, klasyfikacja niepełnosprawności intelektualnej.

  • Skąd bierze się NI? Biologiczne i psychospołeczne uwarunkowaniami niepełnosprawności.

  • Co wyróżnia osoby z NI? Charakterystyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Jak będziesz rozpoznawać:

  • Najpierw norma. Różnice w rozwoju w stosunku do normy w piagetowskim ujęciu.

  • Im wcześniej tym lepiej. Wczesna diagnoza.

  • Między normą o niepełnosprawnością intelektualną. Poziom graniczny – narzędzia rozpoznawania w przestrzeni edukacyjnej.

Jak możesz pracować: 

  • Metody organizujące system uczenia: Metoda ośrodków pracy, metoda Montessori, Plan Daltoński, metoda Freineta.

  • Metody wspierające określone obszary: Metoda Krakowska, metoda W. Scherborne, Metoda Dobrego Startu, metoda Glena Domana, metoda Knilla, kinezjologia edukacyjna, metody AAC.

Jak możesz rozwijać obszary deficytowe w sferze poznawczej:

  • Stwórz swój warsztat pracy: przegląd konkretnych ćwiczeń na wsparcie procesów poznawczych: pamięć, uwaga, spostrzeganie, myślenie, mowa.

  • Bądź kreatorem: rozpoznawanie istoty ćwiczeń na rozwój procesów poznawczych w celu kreatywnego, samodzielnego tworzenia ćwiczeń adekwatnych do potrzeb.

Jak możesz rozwijać obszary deficytowe w sferze społeczno-emocjonalnej:

  • Stwórz swój warsztat pracy: przegląd konkretnych ćwiczeń na wsparcie inteligencji emocjonalnej, społecznej, poznanie zabaw i gier służących wsparciu obszaru społeczno-emocjonalnego.

  • Bądź kreatorem: rozpoznawanie istoty ćwiczeń na rozwój procesów społeczno-emocjonalnych w celu kreatywnego, samodzielnego tworzenia ćwiczeń adekwatnych do potrzeb.

  • Strategie zarządzania emocjami – gniew, smutek, strach

  • Metody: apteczka Zippiego, Porozumienie bez Przemocy, bajkoterapia, twórcze wizualizacje dla dzieci

Jak możesz planować swoją pracę:

  • Między planowaniem a wymaganiami. Po co planować i jak określać wskaźniki rozwoju?

  • Skierowanie na badanie do PPP.

  • Konstruowanie planów pracy na wielu poziomach.

  • Konstruowanie programów rewalidacyjnych.

  • Konstruowanie IPET i WOPFU.

  • Podstawy prawne edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 

Jak możesz wspierać rodzinę Twojego ucznia:

  • Nauczyciel - terapeuta. Podstawy psychoterapeutycznego podejścia w rozmowach – opis zamiast oceny, różne perspektywy zamiast doradzania, fakty zamiast opinii.

  • Prowadzenie rozmów wspierających z rodzicami.

  • Prowadzenie rozmów z rodzicami w kryzysie godzenia się z niepełnosprawnością dziecka.

  • Radzenie sobie z zaprzeczaniem, oporem i roszczeniem.

Główna kadra dydaktyczna:

Małgorzata Trybuś
Koordynatorka merytoryczna studiów, główna trenerka 

Pedagog, coach, trener rad pedagogicznych od 20 lat związana z edukacją. Specjalizuje się w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwojem kompetencji miękkich, zarządzaniem grupą klasową, komunikacją interpersonalną. Na co dzień pracuje z młodzieżą w szkole średniej i nauczycielami oraz dziećmi i rodzicami, łączy wiedzę teoretyczną z praktyką szkolną. Jest współautorem programów nauczania ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, programu profilaktycznego – strategie bezpieczeństwa – opartego na rozwoju czynników chroniących.

Agnieszka Gierłowska
Trenerka 

Pedagog, terapeuta pedagogiczny, oligo- i surdopedagog, trener oświaty. Na co dzień pracuje w Społecznej Szkole Podstawowej jako wycedyrektor, pedagog i specjalista. Prowadzi gabinet terapii pedagogicznej. Wykłada na studiach podyplomowych na kierunkach pedagogicznych , w tym w zakresie pedagogiki specjalnej, Prowadzi warsztaty i szkolenia dla rad pedagogicznych oraz rodziców (Szkoła dla Rodziców i Wychowawców). Prywatnie mama 3 dorosłych synów, w tym jeden z ADHD.

Poznaj Koordynatorkę merytoryczną i główną trenerkę kierunku - Małgorzatę Trybuś:

Obejrzyj spotkanie z Małgorzatą Trybuś z cyklu “Szkoła z Pomysłem”, w trakcie którego opowiedziała nam o tym jak wykorzystywać Model GROW w edukacji i jak pomóc uczniom z jego pomącą stawiać sobie dobre cele. 

Postanowienia Noworoczne - model GROW w edukacji
  • Chcesz poznać wskazówki, jak sformułować konstruktywne cele?
  • Jak zmotywować się do osiągania swoich ambicji?

Ze względu na warsztatowy charakter nauki grupa liczyć będzie maksymalnie 30 osób. Zachęcamy, by nie zwlekać z rezerwacją miejsca dla siebie!

Oligofrenopedagogika (Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną) - kwestie formalne:

KURS DOSKONALĄCY
dla osób, które mają uprawnienia
  • Czas trwania kursu – 9 miesięcy w okresie październik – czerwiec. 
  • Każda osoba, która ukończy kurs otrzyma zaświadczenie wystawione przez Progresferę – Ośrodek akredytowany przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
  • W ciągu roku będziesz mieć do przygotowania kilka prac od naszych trenerek. Każda z nich będzie opatrzona informacją zwrotną, co sprawi, że Twoje kompetencje wzrosną jeszcze bardziej. Prace, jakie będziesz miał/miała do wykonania to: opracowanie ćwiczenia/ćwiczeń, scenariusz z wykorzystaniem metody, karta obserwacji, recenzja książki.
  • Na zakończenie kursu przygotujesz podsumowanie odbytych superwizji lub opracowanie analizy przypadku – dzięki temu połączysz i wykorzystasz wiedzę i umiejętności zdobyte podczas nauki. 
  • W przypadku tej formy nie ma konieczności realizacji praktyk!
  • Jednym słowem – jeśli masz już uprawnienia, masz też inną pozycję startową. Korzystasz z niższej ceny, nie martwisz się już o praktyki, możesz się w pełni skupić na podnoszeniu umiejętności i poznawaniu sposobów na ułatwienie swojej pracy. I oczywiście – otrzymujesz potwierdzenie podniesienia swoich kwalifikacji od uznanego, akredytowanego Ośrodka!
Koszty:
  • Regularna cena ukończenia kursu doskonalącego: 3200 zł (+200 zł opłaty rekrutacyjnej)
  • Zniżka 10% dla naszych absolwentów oraz przy zapisie na 2 kierunki jednocześnie.
  • Płatność można rozłożyć na raty 0% (3 lub 8 rat do wyboru, płatność w okresie październik – maj)
  • Mamy akredytację KO, tak więc kurs można sfinansować ze szkolnego budżetu na szkolenia!
STUDIA PODYPLOMOWE
dla osób, które chcą uzyskać uprawnienia
  • Czas trwania studiów: 3 semestry, ułożone jednak w ciągu jednego roku akademickiego.  Dzięki przemyślanej organizacji roku akademickiego studia ukończysz już z końcem sierpnia 2025 roku.
  • Dyplom wystawiany jest przez Świętokrzyską Szkołę Wyższą – Uczelnię posiadającą uprawnienia do kształcenia nauczycieli 
  • Na zakończenie studiów przygotujesz podsumowanie odbytych superwizji lub opracowanie analizy przypadku – dzięki temu połączysz i wykorzystasz wiedzę i umiejętności zdobyte podczas nauki. 
  • W ciągu roku będziesz mieć do przygotowania kilka prac od naszych trenerek. Każda z nich będzie opatrzona informacją zwrotną, co sprawi, że Twoje kompetencje wzrosną jeszcze bardziej. Prace, jakie będziesz miał/miała do wykonania to: opracowanie ćwiczenia/ćwiczeń, scenariusz z wykorzystaniem metody, karta obserwacji, recenzja książki.
  • Ocena na świadectwie (dążymy do “bardzo dobrych”) jest wypadkową pracy własnej podczas superwizji i wypełniania testów podsumowujących zjazdy.
  • Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest  zaliczenie praktyki zawodowej w wymiarze maksymalnie 180 godzin, a czynni nauczyciele maksymalnie 120 godzin. Więcej informacji o praktykach znajdziesz w sekcji “Pytania i odpowiedzi“.
Koszty:
  • Regularna studiów podyplomowych podyplomowych: 3950 PLN (+200 zł opłaty rekrutacyjnej)
  • Zniżka 10% dla naszych absolwentów oraz przy zapisie na 2 kierunki jednocześnie.
  • Płatność można rozłożyć na raty 0% (3 lub 10 rat do wyboru, płatność w okresie październik – lipiec)
  • Studia można oczywiście sfinansować ze szkolnego budżetu na szkolenia!

Terminy zjazdów 2024/2025

Termin

Godziny 

Forma 

Inauguracja roku akademickiego

26.10.2024; sobota

10.00 - 14.00

online


22.11.2024; piątek

23.11.2024; sobota

16.00 - 19.00

09.00 - 16.00

warsztaty online

29.11.2024; piątek

30.11.2024; sobota

16.00 - 19.00

09.00 - 18.00

Zjazd wspólny online dla kierunków: Oligofrenopedagogika, Praca z uczniem ze spektrum autyzmu, Terapia pedagogiczna

06.12.2024; piątek


07.12.2024; sobota

16.00 - 19.00

09.00 - 16.00

warsztaty online

10.01.2025; piątek

11.01.2025; sobota

16.00 - 19.00

09.00 - 16.00

warsztaty online

21.02.2025; piątek

22.02.2025; sobota

16.00 - 19.00

09.00 - 16.00

warsztaty online

21.03.2025; piątek

22.03.2025; sobota

16.00 - 19.00

09.00 - 16.00

warsztaty online


11.04.2025; piątek

12.04.2025; sobota

16.00 - 19.00

09.00 - 16.00

warsztaty online

16.05.2025; piątek

17.05.2025; sobota

16.00 - 19.00

09.00 - 16.00

Zjazd wspólny online dla kierunków: Oligofrenopedagogika, Praca z uczniem ze spektrum autyzmu, Terapia pedagogiczna

13.06.2025; piątek

14.06.2025; sobota

16.00 - 19.00

09.00 - 16.00

warsztaty online

Superwizje w 3-osobowych zespołach, 5 spotkań

Terminy ustalą zespoły indywidualnie

warsztaty online

Nie chcesz jeszcze rezerwować miejsca, ale te zajęcia Cię interesują? Aby o nich w natłoku spraw nie zapomnieć (wiemy, to się zdarza) zostaw nam kontakt do siebie.

Na adres e-mail wyślemy Ci wiadomość z podsumowaniem najważniejszych informacji. Nie przegapisz dzięki temu ważnych terminów ani żadnej z dostępnych zniżek.  Prześlemy też wiadomość sms bo maile czasem wpadają w spam. Oczywiście do niczego Cię to nie zobowiązuje. Wpisując się akceptujesz naszą politykę prywatności. Zgoda obejmuje jedynie otrzymywanie informacji o wybranych studiach podyplomowych/kursie (bez innych treści marketingowych). 

Studia podyplomowe - wiarygodne uprawnienia:

Dzięki przemyślanej organizacji roku akademickiego studia ukończysz już z końcem sierpnia 2025 roku.

Oczywiście studia są kwalifikacyjne, a więc zdobędziesz zgodne z przepisami uprawnienia. Dyplom ukończenia studiów będzie wystawiony przez Świętokrzyską Szkołę Wyższą w Kielcach. Jest to uczelnia wpisana do Rejestru Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod numerem 220 (polon.nauka.gov.pl), nr wpisu do ewidencji uczelni niepublicznych – 272. Posiada uprawnienia do nauczania nauczycieli.

Absolwenci zyskują wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki specjalnej, które umożliwiają podjęcie pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.

  • Miejsca pracy: przedszkola, szkoły (ogólnodostępne, integracyjne, specjalne), specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, poradnie PPP, warsztaty terapii zajęciowej, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze; ośrodki rewalidacyjne jak np. zakłady pracy chronionej, placówki dziennego pobytu, ośrodki wczesnej interwencji 

  • Prowadzenie zajęć (z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną): rewalidacyjnych (przedszkola, szkoły), rewalidacyjno-wychowawczych (ośrodki), jako nauczyciel współorganizujący kształcenie (wspomagający), terapeutycznych

  • Stanowisko pedagoga specjalnego: do 2026 roku, po tym terminie uprawnienia utrzymują osoby, które ukończyły uprzednio studia wyższe pedagogiczne.

Nasze studia dają kwalifikacje zgodne z nowym Rozporządzeniem.

Wiemy, że nowe przepisy wzbudziły wiele obaw. Wiemy, że część osób waha się, czy bezpiecznie jest teraz inwestować czas i środki w dalszą edukację. Zapraszamy do zapoznania się z analizą nowego Rozporządzenia, w której znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Wystarczy kliknąć na obrazek - artykuł włączy się w nowej karcie/ zakładce.

Masz pytania? Zastanawiasz się nad wyborem kierunku? Napisz lub zadzwoń - chętnie doradzimy.

Można do nas zadzwonić lub napisać maila:

Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli PROGRESFERA
przy  AiA Doradztwo i Edukacja Psychologiczna Sp. z o.o.
www.aiadoradztwo.pl

Lub też wysłać formularz kontaktowy – odpiszemy lub oddzwonimy. 

Zobacz wszystkie kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli.

Sprawdź także kursy i webinary online na naszej platformie szkoleniowej.

#Tagi kierunku: pedagogika korekcyjna studia podyplomowe, terapia pedagogiczna studia podyplomowe poznań.

Edukacja to Twoja pasja? Nie przegap szkoleń, które mogą Cię zainteresować!

Zostaw nam swoje imię i adres e-mail, a będziemy Cię informować o nowych webinarach, kursach, otwieranych naborach na studia i innych wydarzeniach Progresfery.

Swoją zgodę zawsze możesz wycofać jednym kliknięciem.

#Nauczycielom jutra #Dla szkoły z pomysłem