Dialog motywujący

Gdy nauczyciel widzi, że uczeń lub rodzic robi coś, co jest dla dziecka szkodliwe, chce działać. Czy można kogoś zmusić do zmiany? Zapewne większość nauczycieli już przekonało się, że często ich dobre rady, wskazywanie na negatywne konsekwencje szkodliwych zachowań i proponowane rozwiązania nic nie dają, co najwyżej wzbudzają u drugiej osoby bunt i opór. Większość uczniów (rodziców) często zdaje sobie sprawę, że robi rzeczy, które ostatecznie nie są zbyt korzystne (np. wagarowanie w przypadku uczniów / wykonywanie zadań za dziecko w przypadku rodziców). Odczuwa przy tym ambiwalencję – z jednej strony wiem, że to szkodliwe, z drugiej…to wygodne czy też znane (a więc bezpieczne). Im bardziej nauczyciel argumentuje na rzecz zmiany, tym bardziej jego rozmówca – aby utrzymać swój stan ambiwalentnej równowagi – będzie argumentował przeciwko niej. Jeśli chcesz wesprzeć innych w przeprowadzaniu konstruktywnych zmian, naucz się, jak pomóc im znaleźć argumenty ZA zmianą, które wypływają z nich samych. Skorzystaj z dialogu motywującego – metody, której skuteczność jest potwierdzona w badaniach naukowych.

Próba zmiany nic nie zmienia. Dialog motywujący w praktyce nauczyciela.

Program szkolenia (4 godziny szkoleniowe)

  • Duch dialogu motywującego – czym różni się dialog motywujący od innych schematów rozmów
  • Jak zaangażować ucznia w rozmowę: odzwierciedlenie, pytania, dowartościowanie i podsumowywanie jako bazowe umiejętności osoby prowadzącej dialog
  • Jak wyznaczyć cel i kierunek rozmowy motywującej
  • Po czym rozpoznawać gotowość do zmiany: język zmiany i język podtrzymania
  • Jak odnaleźć w uczniu argumenty za zmianą: etap wywoływania w dialogu motywującym
  • Jak zachęcić do działania: planowanie procesu zmian
  • Jak przekazywać rady i informacje bez wzbudzania oporu: techniki przekazywania autonomii w rozmowie
  • Inna rozmowa z rodzicem: jak wykorzystać dialog motywujący w rozmowach indywidualnych z dorosłymi

Podczas warsztatu skoncentrujemy się na przedstawieniu uczestnikom konkretnych, praktycznych narzędzi, możliwych do zastosowania już kolejnego dnia. Omówienia teoretyczne skracamy do niezbędnego minimum, tak aby wykorzystać dostępny czas na praktykę, szukanie i dostarczanie konkretnych rozwiązań.

Proponowany program ramowy możemy dowolnie modyfikować, tak aby jak najlepiej odpowiedzieć na zapotrzebowanie Państwa kadry.

Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania oraz doradzimy najlepszą tematykę rady.

Można do nas zadzwonić lub napisać maila:

Lub też wysłać formularz kontaktowy – odpiszemy lub oddzwonimy.