Oligofrenopedagogika – pedagogika specjalna

ologofrenopedagogika

Coraz więcej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną trafia do szkół ogólnodostępnych, co stanowi wyzwanie dla nauczycieli-dydaktyków, wychowawców, nauczycieli specjalistów.

Towarzyszenie takiemu uczniowi w rozwoju wymaga szeregu kompetencji, nie tylko w zakresie metodyki prowadzenia zajęć, ale również w obszarze wspierania rozwoju emocjonalnego, społecznego, fizycznego.

Opierając się na Twoim bogatym doświadczeniu i kompetencjach zaprosimy Cię przede wszystkim do analizy studium przypadku, dyskusji, stawiania hipotez.

Zajęcia prowadzić będzie kadra dydaktyczna, składająca się z praktyczek i praktyków, osób, które na co dzień rozwiązują trudne sytuacje w procesie kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną. W czasie 7 zjazdów będziemy skupiać się na praktycznym budowaniu swojego warsztatu pracy.

Będziesz studiować w systemie online - wygodnie ze swojego fotela. A jednocześnie w interakcji, będziemy bowiem stawiać na pracę warsztatową, czyli ćwiczenia, dyskusje, synergię w nabywaniu wiedzy. Przekazywana teoria będzie dopasowana do potrzeb osób dorosłych, ograniczona do tego, co jest realnie potrzebne w pracy.

Obok grupowych zajęć warsztatowych weźmiesz udział w spotkaniach superwizjnych. Będziecie się regularnie spotykać w 3-osobowych zespołach wraz z trenerką/ trenerem prowadzącym. Omówicie swoją pracę, zaplanujecie ją, przenalizujecie wątpliwości. Dzięki temu do zawodu wejdziesz z pełnym przygotowaniem i spokojem.

Na naszej platformie edukacyjnej znajdziesz zestaw materiałów, w tym: autorskie materiały i opracowania, starannie wyselekcjonowaną literaturę, gotowe narzędzia diagnostyczne, wzory pism i programów gotowe scenariusze zajęć i opisy ćwiczeń. np. IPET, rewalidacji. Czyli pełen zestaw narzędzi pracy.

Pod czujnym okiem mentorów stworzysz Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne oraz Wielospecjalistyczne Oceny Funkcjonowania, przygotujesz wnioski do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, wypełnisz Niebieską Kartę, , nauczysz się czytać, rozumieć i dostosowywać opinie i orzeczenia.

Podczas ćwiczeń stworzymy możliwość analizy studium przypadku uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w celu dyskusji i analizy z różnych perspektyw.

Wyposażymy Cię w szereg przydatnych narzędzi do pracy z uczniami, nauczycielami, rodzicami, aby każdy tzw. trudny przypadek był dla Ciebie wyzwaniem, pasją w szukaniu dróg w procesie towarzyszenia uczniowi w jego rozwoju.

Holistyczne podejście do rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w szkole masowej – co zawsze jest wyzwaniem dla kadry dydaktycznej- jest priorytetem na studiach, na które Cię zapraszamy.

Wiarygodne uprawnienia:

Dzięki przemyślanej organizacji roku akademickiego uprawienia będziesz mieć już z końcem sierpnia 2025 roku, więc od września masz kwalifikacje do przejęcia nowych obowiązków.

Oczywiście studia są kwalifikacyjne, a więc zdobędziesz zgodne z przepisami uprawnienia. Dyplom ukończenia studiów będzie wystawiony przez Świętokrzyską Szkołę Wyższą w Kielcach. Jest to uczelnia wpisana do Rejestru Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod numerem 220 (polon.nauka.gov.pl), nr wpisu do ewidencji uczelni niepublicznych – 272. Posiada uprawnienia do nauczania nauczycieli.

Absolwenci zyskują wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki specjalnej, które umożliwiają podjęcie pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.

  • Miejsca pracy: przedszkola, szkoły (ogólnodostępne, integracyjne, specjalne), specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, poradnie PPP, warsztaty terapii zajęciowej, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze; ośrodki rewalidacyjne jak np. zakłady pracy chronionej, placówki dziennego pobytu, ośrodki wczesnej interwencji 

  • Prowadzenie zajęć: (z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną): rewalidacyjnych (przedszkola, szkoły), rewalidacyjno-wychowawczych (ośrodki), jako nauczyciel współorganizujący kształcenie (wspomagający), terapeutycznych

  • Stanowisko pedagoga specjalnego: do 2026 roku, po tym terminie uprawnienia utrzymują osoby, które ukończyły uprzednio studia wyższe pedagogiczne.

Nasze studia dają kwalifikacje zgodne z nowym Rozporządzeniem.

Wiemy, że nowe przepisy wzbudziły wiele obaw. Wiemy, że część osób waha się, czy bezpiecznie jest teraz inwestować czas i środki w dalszą edukację. Zapraszamy do zapoznania się z analizą nowego Rozporządzenia, w której znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Wystarczy kliknąć na obrazek - artykuł włączy się w nowej karcie/ zakładce.

Kadra Dydaktyczna:

Małgorzata Trybuś
Koordynatorka merytoryczna studiów, główna trenerka 

Pedagog, coach, trener rad pedagogicznych od 20 lat związana z edukacją. Specjalizuje się w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwojem kompetencji miękkich, zarządzaniem grupą klasową, komunikacją interpersonalną. Na co dzień pracuje z młodzieżą w szkole średniej i nauczycielami oraz dziećmi i rodzicami, łączy wiedzę teoretyczną z praktyką szkolną. Jest współautorem programów nauczania ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, programu profilaktycznego – strategie bezpieczeństwa – opartego na rozwoju czynników chroniących.

Aleksandra Nowak
Trenerka 

Polonistka, oligo-, tyflo- i surdopedagog, na co dzień pełni funkcję dyrektora w Szkole Podstawowej. Specjalizuje się w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz przygotowuje dzieci i młodzież do egzaminów z języka polskiego. Kładzie szczególny nacisk na holistyczne podejście w zarządzaniu i przekazywaniu wiedzy. 

Agnieszka Gierłowska
Trenerka 

Pedagog, terapeuta pedagogiczny, oligo- i surdopedagog, trener oświaty. Na co dzień pracuje w Społecznej Szkole Podstawowej jako wycedyrektor, pedagog i specjalista. Prowadzi gabinet terapii pedagogicznej. Wykłada na studiach podyplomowych na kierunkach pedagogicznych , w tym w zakresie pedagogiki specjalnej, Prowadzi warsztaty i szkolenia dla rad pedagogicznych oraz rodziców (Szkoła dla Rodziców i Wychowawców). Prywatnie mama 3 dorosłych synów, w tym jeden z ADHD.

Jak wyglądają studia z Progresferą?

Zajęcia warsztatowe online
  • Cykl 7 grupowych warsztatów online, prowadzonych przez specjalistki i specjalistów – osoby pracujące w szkole i znające nauczycielską rzeczywistość 
  • Zjazdy weekendowe: w piątek po południu oraz soboty niedziele zostawiamy na odpoczynek i spędzanie czasu z bliskimi osobami
  • Warsztaty on-line, prowadzone w czasie rzeczywistym
  • Zjazdy warsztatowe odbywać się będą w okresie listopad 2024 – czerwiec 2025
Superwizje - Prowadzenie ucznia pod okiem ekspertki
  •  W czasie studiów odpowiemy na największą z obaw, z jaką mierzą się osoby rozpoczynające nową ścieżkę zawodową – czy sobie poradzę?
  • Studiując z nami pierwszego ucznia poprowadzicie przy wsparciu jednej z naszych ekspertek
  • Zaprosimy Was do 3-osobowych grup i spotkacie się 5 razy na 3-godzinnych spotkaniach superwizyjnych. W ich trakcie będziecie omawiać swoją pracę i planować dalsze działania. A jeśli nie będziecie mieć możliwości prowadzenia swojego ucznia – zadbamy o Was i dostarczymy Wam realne opisy przypadków od naszych ekspertek, które będziecie omawiać. 
  • Dzięki temu będziecie uczyć się sami i od siebie nawzajem, a swoją pracę w zawodzie rozpoczniecie już w czasie nauki.
E-platforma strefa studenta
  • Dostęp dla każdego studenta do strefy na platformie szkoleniowej
  • Łatwy dostęp do materiałów i zajęć
  • Intuicyjna obsługa
  • Wiele możliwości, w tym dostęp do darmowych webinarów organizowanych przez NODN Progresfera i zaproszenie na konferencję PomysłoSfera V
  • Pakiet obszernych materiałów z kolejnych zjazdów przygotowanych przez nasze ekspertki i ekspertów  

Program zjazdów – warsztatów - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)

W czasie studiów odbędzie się 7 podstawowych zjazdów, w czasie których przeprowadzimy warsztaty przygotowujące do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.  Warsztaty prowadzone będą w ramach studiów na kierunkach łączonych SPE. Dodatkowo co ważne – spotkania superwizyjne w 3-osobowych grupach umawiane będą dodatkowo (nie są ujęte w poniższym programie): 

MODUŁ 1: Jak rozpoznać uczniów ze SPE i dobrać metody pracy z nim w pracy indywidualnej i klasowej?

Dowiedz się, jak dobrać odpowiednie metody pracy dla uczniów z SPE

MODUŁ 1: Jak rozpoznać uczniów ze SPE i dobrać metody pracy z nim w pracy indywidualnej i klasowej?

Tematyka:

1. Formułowanie celów indywidualnych do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości.
2. Formułowanie indywidualnych zaleceń do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualna i deficytami poznawczo-sensorycznymi
3. Osiąganie zaplanowanych celów – dobór metod do potrzeb rozwojowych
4. Przegląd metod dostosowanych do potrzeb rozwojowych i możliwości pracy z uczniem ze SPE


MODUŁ 2: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów poznawczych?

Poznaj i zobacz, jakie ćwiczenia usprawnią Twoją pracę z uczniami ze SPE!

MODUŁ 2: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów poznawczych?

Tematyka:

1.  Propozycje ćwiczeń wspierających pamięć – procesy zapamiętywania 

2.  Propozycje ćwiczeń wspierających koncentrację uwagi

3.  Propozycje ćwiczeń wspierających rozwój mowy/ metody AAC 

4.  Propozycje ćwiczeń wspierających procesy spostrzegania

5.  Propozycje ćwiczeń wspierających grafomotorykę

6.  Propozycje ćwiczeń wspierających myślenie logiczne i werbalne


MODUŁ 3: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów społeczno-emocjonalnych?

Dowiedz się, jak pracować z uczniem wycofanym, nieśmiałym, w jaki sposób motywować i jak rozwijać kompetencję zarządzania emocjami.

MODUŁ 3: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów społeczno-emocjonalnych?

Tematyka:

1. Praca z uczniem wycofanym, nieśmiałym

2. Wspieranie ucznia z zaburzeniami zachowania 

3. Rozwój kompetencji zarządzania swoimi emocjami

4. Motywacja do działania metody jej wzmacniania

5. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualna i deficytami poznawczo-sensorycznymi w zespole klasowym


MODUŁ 4: Jaka jest rola nauczyciela wspierającego w pracy z uczniami niepełnosprawnością intelektualną i deficytami poznawczo-sensorycznymi?

Zaprogramuj swoją pracę – naucz się konstruować programy zajęć na kilku poziomach!

MODUŁ 4: Jaka jest rola nauczyciela wspierającego w pracy z uczniami niepełnosprawnością intelektualną i deficytami poznawczo-sensorycznymi?

Tematyka:
1. Opracowanie programów pracy nauczyciela wspomagającego.

2. Narzędzia pracy nauczyciela wspomagającego

3. Konstruowanie programów zajęć na kilku poziomach

4. Metody niedyrektywne – wspierające pracę na kilku poziomach


MODUŁ 5: Jak diagnozować deficyty w warunkach szkolnych?

Poznaj arkusze obserwacji, diagnozy w szkole oraz wniosek do poradni.

MODUŁ 5: Jak diagnozować deficyty w warunkach szkolnych? 

Tematyka:

1. Norma i odchylenie od normy w odniesieniu do różnych obszarów rozwoju dziecka/ucznia

2. Obserwacja/ arkusze obserwacji

3. Stwarzanie sytuacji diagnostycznych

4. Możliwości i warunki prowadzenia diagnozy w szkole

5. Opracowanie wniosku do poradni w celu pogłębienia diagnozy w oparciu o podjęte działania

6. Opracowanie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania dziecka/ucznia


MODUŁ 6: Jak rozmawiać z rodzicami, aby budować atmosferę zaufania i współpracy?

Poznaj metody rozmów coachingowych, sztukę formułowania pytań zmieniających perspektywę oraz  sposoby na prowadzenie rozmów interwencyjnych.

MODUŁ 6: Jak rozmawiać z rodzicami, aby budować atmosferę zaufania i współpracy?

Tematyka:

1. Rozmowy oparte na celach a rozmowy oparte na emocjach.

2. Rozmowy w oparciu o model coachingowy – oparty na celach.

3. Sztuka formułowania pytań zmieniających perspektywę.

4. Wypracowywanie sposobów wspierania ucznia przez rodzica w rozwoju społeczno-poznawczym dziecka.

5. Rozmowy z rodzicem z zaburzeniami psychicznymi.

6. Prowadzenie rozmów interwencyjnych.

7. Niebieska karta – rola specjalistów szkolnych.


MODUŁ 7: Jak opracować Indywidualny program edukacyjno -terapeutyczny, aby był pomocnym narzędziem dla nauczycieli i rodziców?

Dowiedz się, jak konstruować  Indywidualne programy edukacyjno-terapeutycznych oraz poznaj jego regulacje prawne.

MODUŁ 7: Jak opracować Indywidualny program edukacyjno -terapeutyczny, aby był pomocnym narzędziem dla nauczycieli i rodziców?

Tematyka:

1. IPET – regulacje prawne

2. IPET – analiza programów

3. Konstruowanie Indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych 

4. Ewaluacja programów 


Kwestie formalne:

  • Czas trwania studiów: 3 semestry, ułożone jednak w ciągu jednego roku akademickiego.  Dzięki przemyślanej organizacji studiów kwalifikacje będziesz mieć już z początkiem kolejnego roku szkolnego.
  • Dyplom wystawiany jest przez Świętokrzyską Szkołę Wyższą – Uczelnię posiadającą uprawnienia do kształcenia nauczycieli 
  • Ocena na świadectwie (dążymy do “bardzo dobrych”) jest wypadkową pracy własnej podczas superwizji i wypełniania testów podsumowujących zjazdy.
  • Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest  zaliczenie praktyki zawodowej w wymiarze maksymalnie 180 godzin, a czynni nauczyciele maksymalnie 120 godzin. Więcej informacji o praktykach znajdziesz w sekcji “Pytania i odpowiedzi“.

Finanse:

  • Koszt całych studiów – 3950 złotych + 200 zł opłaty wpisowej. Zniżka 200 zł do 30.06.2024!
  • Czesne za studia można wpłacać w systemie ratalnym (raty 0%) 
  • Raty mogą płacone w systemie semestralnym (październik, luty, czerwiec) lub miesięcznym (10 rat od października do lipca). 

Zniżka przy szybkim zapisie: Jeśli zapiszesz się do 30.06.2024 zapłacisz aż
200 zł mniej!

Nie chcesz jeszcze rezerwować miejsca, ale te studia Cię interesują? Aby o nich w natłoku spraw nie zapomnieć (wiemy, to się zdarza) zostaw nam kontakt do siebie.

Na adres e-mail wyślemy Ci wiadomość z podsumowaniem najważniejszych informacji o studiach. Nie przegapisz dzięki temu ważnych terminów ani żadnej z dostępnych zniżek.  Prześlemy też wiadomość sms bo maile czasem wpadają w spam. Oczywiście do niczego Cię to nie zobowiązuje. Wpisując się akceptujesz naszą politykę prywatności. Zgoda obejmuje jedynie otrzymywanie informacji o wybranych studiach podyplomowych (bez innych treści marketingowych). 

Masz pytania? Zastanawiasz się nad wyborem kierunku? Napisz lub zadzwoń - chętnie doradzimy.

Można do nas zadzwonić lub napisać maila:

Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli PROGRESFERA
przy  AiA Doradztwo i Edukacja Psychologiczna Sp. z o.o.
www.aiadoradztwo.pl

Lub też wysłać formularz kontaktowy – odpiszemy lub oddzwonimy. 

Zobacz wszystkie kierunki – studia podyplomowe dla nauczycieli.

Sprawdź także kursy i webinary online na naszej platformie szkoleniowej.

#Tagi kierunku: oligofrenopedagogika studia podyplomowe poznań, oligofrenopedagogika podyplomowe poznań, oligofrenopedagogika studia podyplomowe nauczycielskie poznań

Edukacja to Twoja pasja? Nie przegap szkoleń, które mogą Cię zainteresować!

Zostaw nam swoje imię i adres e-mail, a będziemy Cię informować o nowych webinarach, kursach, otwieranych naborach na studia i innych wydarzeniach Progresfery.

Swoją zgodę zawsze możesz wycofać jednym kliknięciem.

#Nauczycielom jutra #Dla szkoły z pomysłem