Kierunki polityki oświatowej państwa na 2023/2024
Uczniowie z SPE, pomoc psychologiczno-pedagogiczna
TIK w edukacji: nowoczesne technologie i kompetencje cyfrowe
Rozwiązywanie konfliktów, profilaktyka przemocy w szkole
Motywująca dydaktyka i rozwiązania na lekcje
Bezpieczne i innowacyjne przedszkole
Relacje z uczniami i rodzicami
Coraz więcej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną trafia do szkół ogólnodostępnych, co stanowi wyzwanie dla nauczycieli-dydaktyków, wychowawców, nauczycieli specjalistów.
Towarzyszenie takiemu uczniowi w rozwoju wymaga szeregu kompetencji, nie tylko w zakresie metodyki prowadzenia zajęć, ale również w obszarze wspierania rozwoju emocjonalnego, społecznego, fizycznego.
Zajęcia prowadzić będzie kadra dydaktyczna, składająca się z praktyczek i praktyków, osób, które na co dzień rozwiązują trudne sytuacje w procesie kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną. W czasie 7 zjazdów będziemy skupiać się na praktycznym budowaniu swojego warsztatu pracy.
Będziesz studiować w systemie online - wygodnie ze swojego fotela. A jednocześnie w interakcji, będziemy bowiem stawiać na pracę warsztatową, czyli ćwiczenia, dyskusje, synergię w nabywaniu wiedzy. Przekazywana teoria będzie dopasowana do potrzeb osób dorosłych, ograniczona do tego, co jest realnie potrzebne w pracy.
Obok grupowych zajęć warsztatowych weźmiesz udział w spotkaniach superwizjnych. Będziecie się regularnie spotykać w 3-osobowych zespołach wraz z trenerką/ trenerem prowadzącym. Omówicie swoją pracę, zaplanujecie ją, przenalizujecie wątpliwości. Dzięki temu do zawodu wejdziesz z pełnym przygotowaniem i spokojem.
Na naszej platformie edukacyjnej znajdziesz zestaw materiałów, w tym: autorskie materiały i opracowania, starannie wyselekcjonowaną literaturę, gotowe narzędzia diagnostyczne, wzory pism i programów gotowe scenariusze zajęć i opisy ćwiczeń. np. IPET, rewalidacji. Czyli pełen zestaw narzędzi pracy.
Pod czujnym okiem mentorów stworzysz Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne oraz Wielospecjalistyczne Oceny Funkcjonowania, przygotujesz wnioski do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, wypełnisz Niebieską Kartę, , nauczysz się czytać, rozumieć i dostosowywać opinie i orzeczenia.
Podczas ćwiczeń stworzymy możliwość analizy studium przypadku uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w celu dyskusji i analizy z różnych perspektyw.
Wyposażymy Cię w szereg przydatnych narzędzi do pracy z uczniami, nauczycielami, rodzicami, aby każdy tzw. trudny przypadek był dla Ciebie wyzwaniem, pasją w szukaniu dróg w procesie towarzyszenia uczniowi w jego rozwoju.
Dzięki przemyślanej organizacji roku akademickiego uprawienia będziesz mieć już z końcem sierpnia 2025 roku, a więc od września masz kwalifikacje do przejęcia nowych obowiązków.
Oczywiście studia są kwalifikacyjne, a więc zdobędziesz zgodne z przepisami uprawnienia. Dyplom ukończenia studiów będzie wystawiony przez Świętokrzyską Szkołę Wyższą w Kielcach. Jest to uczelnia wpisana do Rejestru Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod numerem 220 (polon.nauka.gov.pl), nr wpisu do ewidencji uczelni niepublicznych – 272. Posiada uprawnienia do nauczania nauczycieli.
Absolwenci zyskują wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki specjalnej, które umożliwiają podjęcie pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
Miejsca pracy: przedszkola, szkoły (ogólnodostępne, integracyjne, specjalne), specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, poradnie PPP, warsztaty terapii zajęciowej, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze; ośrodki rewalidacyjne jak np. zakłady pracy chronionej, placówki dziennego pobytu, ośrodki wczesnej interwencji
Prowadzenie zajęć: (z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną): rewalidacyjnych (przedszkola, szkoły), rewalidacyjno-wychowawczych (ośrodki), jako nauczyciel współorganizujący kształcenie (wspomagający), terapeutycznych
Stanowisko pedagoga specjalnego: do 2026 roku, po tym terminie uprawnienia utrzymują osoby, które ukończyły uprzednio studia wyższe pedagogiczne.
Wiemy, że nowe przepisy wzbudziły wiele obaw. Wiemy, że część osób waha się, czy bezpiecznie jest teraz inwestować czas i środki w dalszą edukację. Zapraszamy do zapoznania się z analizą nowego Rozporządzenia, w której znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Wystarczy kliknąć na obrazek - artykuł włączy się w nowej karcie/ zakładce.
Małgorzata Trybuś
Koordynatorka merytoryczna studiów, główna trenerka
Pedagog, coach, trener rad pedagogicznych od 20 lat związana z edukacją. Specjalizuje się w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwojem kompetencji miękkich, zarządzaniem grupą klasową, komunikacją interpersonalną. Na co dzień pracuje z młodzieżą w szkole średniej i nauczycielami oraz dziećmi i rodzicami, łączy wiedzę teoretyczną z praktyką szkolną. Jest współautorem programów nauczania ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, programu profilaktycznego – strategie bezpieczeństwa – opartego na rozwoju czynników chroniących.
Aleksandra Nowak
Trenerka
Polonistka, oligo-, tyflo- i surdopedagog, na co dzień pełni funkcję dyrektora w Szkole Podstawowej. Specjalizuje się w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz przygotowuje dzieci i młodzież do egzaminów z języka polskiego. Kładzie szczególny nacisk na holistyczne podejście w zarządzaniu i przekazywaniu wiedzy.
Agnieszka Gierłowska
Trenerka
Pedagog, terapeuta pedagogiczny, oligo- i surdopedagog, trener oświaty. Na co dzień pracuje w Społecznej Szkole Podstawowej jako wycedyrektor, pedagog i specjalista. Prowadzi gabinet terapii pedagogicznej. Wykłada na studiach podyplomowych na kierunkach pedagogicznych , w tym w zakresie pedagogiki specjalnej, Prowadzi warsztaty i szkolenia dla rad pedagogicznych oraz rodziców (Szkoła dla Rodziców i Wychowawców). Prywatnie mama 3 dorosłych synów, w tym jeden z ADHD.
W czasie studiów odbędzie się 7 podstawowych zjazdów, w czasie których przeprowadzimy warsztaty przygotowujące do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Warsztaty prowadzone będą w ramach studiów na kierunkach łączonych SPE. Dodatkowo co ważne – spotkania superwizyjne w 3-osobowych grupach umawiane będą dodatkowo (nie są ujęte w poniższym programie):
Dowiedz się, jak dobrać odpowiednie metody pracy dla uczniów z SPE
MODUŁ 1: Jak rozpoznać uczniów ze SPE i dobrać metody pracy z nim w pracy indywidualnej i klasowej? |
Tematyka: 1. Formułowanie celów indywidualnych do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości. |
Poznaj i zobacz, jakie ćwiczenia usprawnią Twoją pracę z uczniami ze SPE!
MODUŁ 2: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów poznawczych? |
Tematyka: 1. Propozycje ćwiczeń wspierających pamięć – procesy zapamiętywania 2. Propozycje ćwiczeń wspierających koncentrację uwagi 3. Propozycje ćwiczeń wspierających rozwój mowy/ metody AAC 4. Propozycje ćwiczeń wspierających procesy spostrzegania 5. Propozycje ćwiczeń wspierających grafomotorykę 6. Propozycje ćwiczeń wspierających myślenie logiczne i werbalne |
Dowiedz się, jak pracować z uczniem wycofanym, nieśmiałym, w jaki sposób motywować i jak rozwijać kompetencję zarządzania emocjami.
MODUŁ 3: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów społeczno-emocjonalnych? |
Tematyka: 1. Praca z uczniem wycofanym, nieśmiałym 2. Wspieranie ucznia z zaburzeniami zachowania 3. Rozwój kompetencji zarządzania swoimi emocjami 4. Motywacja do działania metody jej wzmacniania 5. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualna i deficytami poznawczo-sensorycznymi w zespole klasowym |
Zaprogramuj swoją pracę – naucz się konstruować programy zajęć na kilku poziomach!
MODUŁ 4: Jaka jest rola nauczyciela wspierającego w pracy z uczniami niepełnosprawnością intelektualną i deficytami poznawczo-sensorycznymi? |
Tematyka: 2. Narzędzia pracy nauczyciela wspomagającego 3. Konstruowanie programów zajęć na kilku poziomach 4. Metody niedyrektywne – wspierające pracę na kilku poziomach |
Poznaj arkusze obserwacji, diagnozy w szkole oraz wniosek do poradni.
MODUŁ 5: Jak diagnozować deficyty w warunkach szkolnych? |
Tematyka: 1. Norma i odchylenie od normy w odniesieniu do różnych obszarów rozwoju dziecka/ucznia 2. Obserwacja/ arkusze obserwacji 3. Stwarzanie sytuacji diagnostycznych 4. Możliwości i warunki prowadzenia diagnozy w szkole 5. Opracowanie wniosku do poradni w celu pogłębienia diagnozy w oparciu o podjęte działania 6. Opracowanie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania dziecka/ucznia |
Poznaj metody rozmów coachingowych, sztukę formułowania pytań zmieniających perspektywę oraz sposoby na prowadzenie rozmów interwencyjnych.
MODUŁ 6: Jak rozmawiać z rodzicami, aby budować atmosferę zaufania i współpracy? |
Tematyka: 1. Rozmowy oparte na celach a rozmowy oparte na emocjach. 2. Rozmowy w oparciu o model coachingowy – oparty na celach. 3. Sztuka formułowania pytań zmieniających perspektywę. 4. Wypracowywanie sposobów wspierania ucznia przez rodzica w rozwoju społeczno-poznawczym dziecka. 5. Rozmowy z rodzicem z zaburzeniami psychicznymi. 6. Prowadzenie rozmów interwencyjnych. 7. Niebieska karta – rola specjalistów szkolnych. |
Dowiedz się, jak konstruować Indywidualne programy edukacyjno-terapeutycznych oraz poznaj jego regulacje prawne.
MODUŁ 7: Jak opracować Indywidualny program edukacyjno -terapeutyczny, aby był pomocnym narzędziem dla nauczycieli i rodziców? |
Tematyka: 1. IPET – regulacje prawne 2. IPET – analiza programów 3. Konstruowanie Indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych 4. Ewaluacja programów |
Na adres e-mail wyślemy Ci wiadomość z podsumowaniem najważniejszych informacji o studiach. Nie przegapisz dzięki temu ważnych terminów ani żadnej z dostępnych zniżek. Prześlemy też wiadomość sms bo maile czasem wpadają w spam. Oczywiście do niczego Cię to nie zobowiązuje. Wpisując się akceptujesz naszą politykę prywatności. Zgoda obejmuje jedynie otrzymywanie informacji o wybranych studiach podyplomowych (bez innych treści marketingowych).
Można do nas zadzwonić lub napisać maila:
Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli PROGRESFERA
przy AiA Doradztwo i Edukacja Psychologiczna Sp. z o.o.
www.aiadoradztwo.pl
Lub też wysłać formularz kontaktowy – odpiszemy lub oddzwonimy.
Zobacz wszystkie kierunki – studia podyplomowe dla nauczycieli.
Sprawdź także kursy i webinary online na naszej platformie szkoleniowej.
#Tagi kierunku: oligofrenopedagogika studia podyplomowe poznań, oligofrenopedagogika podyplomowe poznań, oligofrenopedagogika studia podyplomowe nauczycielskie poznań
Zostaw nam swoje imię i adres email, a będziemy Cię informować o nowych webinarach, kursach, otwieranych naborach na studia i innych wydarzeniach Progresfery.
Swoją zgodę zawsze możesz wycofać jednym kliknięciem.
#Nauczycielom jutra #Dla szkoły z pomysłem
Zostaw nam swoje imię i adres e-mail, a będziemy Cię informować o nowych webinarach, kursach, otwieranych naborach na studia i innych wydarzeniach Progresfery.
Swoją zgodę zawsze możesz wycofać jednym kliknięciem.
#Nauczycielom jutra #Dla szkoły z pomysłem