Kierunki polityki oświatowej państwa na 2023/2024
Uczniowie z SPE, pomoc psychologiczno-pedagogiczna
TIK w edukacji: nowoczesne technologie i kompetencje cyfrowe
Rozwiązywanie konfliktów, profilaktyka przemocy w szkole
Motywująca dydaktyka i rozwiązania na lekcje
Bezpieczne i innowacyjne przedszkole
W szkołach coraz większa grupa uczniów wymaga indywidualnego wsparcia, problem depresji, lęków, ataków paniki, zaburzeń koncentracji i pamięci, nieadekwatność społeczna dotyka coraz większą grupę młodych ludzi. W ostatnim czasie wyodrębniono nowy podtyp depresji- depresja poznawcza, co będzie kolejnym wyzwaniem dla nauczycieli, bo właśnie obszar poznawczy jest najbardziej rozwijany w procesie kształcenia.
Pedagogika opiekuńczo- wychowawcza przede wszystkim przygotowuje do pracy na stanowisku pedagoga szkolnego i opiekuna w placówkach, co niejako narzuca rolę człowieka orkiestry, którego kompetencje obejmują dydaktykę, metodykę, psychologię rozwojową, społeczną, kliniczną, psychiatrię, prawo rodzinne i nieletnich, karne, czyli takie obszary jak:
Zajęcia prowadzić będzie kadra dydaktyczna, składająca się z praktyczek i praktyków, osób, które na co dzień rozwiązują trudne sytuacje w pracy pedagoga. W czasie 7 zjazdów będziemy skupiać się na praktycznym budowaniu swojego warsztatu pracy.
Będziesz studiować w systemie online - wygodnie ze swojego fotela. A jednocześnie w interakcji, będziemy bowiem stawiać na pracę warsztatową, czyli ćwiczenia, dyskusje, synergię w nabywaniu wiedzy. Przekazywana teoria będzie dopasowana do potrzeb osób dorosłych, ograniczona do tego, co jest realnie potrzebne w pracy.
Obok grupowych zajęć warsztatowych weźmiesz udział w spotkaniach superwizjnych. Będziecie się regularnie spotykać w 3-osobowych zespołach wraz z trenerką/ trenerem prowadzącym. Omówicie swoją pracę, zaplanujecie ją, przenalizujecie wątpliwości. Dzięki temu do zawodu wejdziesz z pełnym przygotowaniem i spokojem.
Na naszej platformie edukacyjnej znajdziesz zestaw materiałów, w tym: : autorskie materiały i opracowania, starannie wyselekcjonowaną literaturę, gotowe narzędzia diagnostyczne, wzory pism i programów gotowe scenariusze zajęć i opisy ćwiczeń. np. IPET, rewalidacji. Czyli pełen zestaw narzędzi pracy.
Ze studiów wyjdziesz z konkretnymi narzędziami do pracy indywidualnej i diagnozy. Stworzysz Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne, przygotujesz wnioski do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, MOPR-u, Sądu rodzinnego, wypełnisz Niebieską Kartę, nauczysz się czytać, rozumieć i dostosowywać opinie i orzeczenia. Podstawową metodą pracy będzie analiza przypadków.
Otrzymasz szereg pomysłów, narzędzi rozwiązań przydatnych w pracy z klasami i grupami uczniów. Będziesz przygotowana/y do prowadzenia interwencji przy pojawiających się trudnościach, jak i do wspierania koleżanek i kolegów w planowaniu działań wychowawczych.
Wyposażymy Cię w szereg przydatnych narzędzi do pracy z uczniami, nauczycielami, rodzicami, aby każdy tzw. trudny przypadek był dla Ciebie wyzwaniem, pasją w szukaniu dróg w procesie towarzyszenia uczniowi w jego rozwoju.
Dzięki przemyślanej organizacji roku akademickiego uprawienia będziesz mieć już z końcem sierpnia 2024 roku, a więc od września masz kwalifikacje do przejęcia nowych obowiązków.
Oczywiście studia są kwalifikacyjne, a więc zdobędziesz zgodne z przepisami uprawnienia. Dyplom ukończenia studiów będzie wystawiony przez Świętokrzyską Szkołę Wyższą w Kielcach. Jest to uczelnia wpisana do Rejestru Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod numerem 220 (polon.nauka.gov.pl), nr wpisu do ewidencji uczelni niepublicznych – 272. Posiada uprawnienia do nauczania nauczycieli.
Możliwości zawodowe po ukończeniu kierunku to m.in:
Miejsca pracy: przedszkola, szkoły (ogólnodostępne, integracyjne), internaty, placówki opiekuńczo-wychowawcze, świetlice, w placówki opiekuńcze (Domy Dziecka, Internaty), wychowawcze (np.: ośrodki szkolno-wychowawcze)
Praca pedagoga szkolnego
Masz wątpliwości? Przygotowałyśmy analizę szeroko obecnie dyskutowanego projektu Rozporządzenia w tej sprawie. Zapraszamy do zapoznania się z nią i rozwiania ewentualnych wątpliwości. Wystarczy kliknąć na obrazek - artykuł włączy się w nowej karcie/ zakładce.
Na adres e-mail wyślemy Ci wiadomość z podsumowaniem najważniejszych informacji o tych studiach. Nie przegapisz dzięki temu ważnych terminów. Jeśli chcesz, możesz też zostawić numer telefonu, maile czasem wpadają w spam, więc będziemy mogły odezwać się innym kanałem.
Małgorzata Trybuś
Koordynatorka merytoryczna studiów, główna trenerka
Pedagog, coach, trener rad pedagogicznych od 20 lat związana z edukacją. Specjalizuje się w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwojem kompetencji miękkich, zarządzaniem grupą klasową, komunikacją interpersonalną. Na co dzień pracuje z młodzieżą w szkole średniej i nauczycielami oraz dziećmi i rodzicami, łączy wiedzę teoretyczną z praktyką szkolną. Jest współautorem programów nauczania ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, programu profilaktycznego – strategie bezpieczeństwa – opartego na rozwoju czynników chroniących.
Aleksandra Nowak
Trenerka
Polonistka, oligo-, tyflo- i surdopedagog, na co dzień pełni funkcję dyrektora w Szkole Podstawowej. Specjalizuje się w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz przygotowuje dzieci i młodzież do egzaminów z języka polskiego. Kładzie szczególny nacisk na holistyczne podejście w zarządzaniu i przekazywaniu wiedzy.
Agnieszka Gierłowska
Trenerka
Pedagog, terapeuta pedagogiczny, oligo- i surdopedagog, trener oświaty. Na co dzień pracuje w Społecznej Szkole Podstawowej jako wycedyrektor, pedagog i specjalista. Prowadzi gabinet terapii pedagogicznej. Wykłada na studiach podyplomowych na kierunkach pedagogicznych , w tym w zakresie pedagogiki specjalnej, Prowadzi warsztaty i szkolenia dla rad pedagogicznych oraz rodziców (Szkoła dla Rodziców i Wychowawców). Prywatnie mama 3 dorosłych synów, w tym jeden z ADHD.
W czasie studiów odbędzie się 7 podstawowych zjazdów, w czasie których przeprowadzimy warsztaty przygotowujące do pracy z dziećmi w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Warsztaty prowadzone będą w ramach studiów na kierunkach łączonych SPE. Dodatkowo co ważne – spotkania superwizyjne w 3-osobowych grupach umawiane będą dodatkowo (nie są ujęte w poniższym programie):
Dowiedz się, jak dobrać odpowiednie metody pracy dla uczniów z SPE
MODUŁ 1: Jak rozpoznać uczniów ze SPE i dobrać metody pracy z nim w pracy indywidualnej i klasowej? |
Tematyka: 1. Formułowanie celów indywidualnych do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości. |
Poznaj i zobacz, jakie ćwiczenia usprawnią Twoją pracę z uczniami ze SPE!
MODUŁ 2: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów poznawczych? |
Tematyka: 1. Propozycje ćwiczeń wspierających pamięć – procesy zapamiętywania 2. Propozycje ćwiczeń wspierających koncentrację uwagi 3. Propozycje ćwiczeń wspierających rozwój mowy/ metody AAC 4. Propozycje ćwiczeń wspierających procesy spostrzegania 5. Propozycje ćwiczeń wspierających grafomotorykę 6. Propozycje ćwiczeń wspierających myślenie logiczne i werbalne |
Dowiedz się, jak pracować z uczniem wycofanym, nieśmiałym, w jaki sposób motywować i jak rozwijać kompetencję zarządzania emocjami.
MODUŁ 3: Jak usprawnić pracę w obszarze deficytów społeczno-emocjonalnych? |
Tematyka: 1. Praca z uczniem wycofanym, nieśmiałym 2. Wspieranie ucznia z zaburzeniami zachowania 3. Rozwój kompetencji zarządzania swoimi emocjami 4. Motywacja do działania metody jej wzmacniania 5. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualna i deficytami poznawczo-sensorycznymi w zespole klasowym |
Zaprogramuj swoją pracę – naucz się konstruować programy zajęć na kilku poziomach!
MODUŁ 4: Jaka jest rola nauczyciela wspierającego w pracy z uczniami niepełnosprawnością intelektualną i deficytami poznawczo-sensorycznymi? |
Tematyka: 2. Narzędzia pracy nauczyciela wspomagającego 3. Konstruowanie programów zajęć na kilku poziomach 4. Metody niedyrektywne – wspierające pracę na kilku poziomach |
Poznaj arkusze obserwacji, diagnozy w szkole oraz wniosek do poradni.
MODUŁ 5: Jak diagnozować deficyty w warunkach szkolnych? |
Tematyka: 1. Norma i odchylenie od normy w odniesieniu do różnych obszarów rozwoju dziecka/ucznia 2. Obserwacja/ arkusze obserwacji 3. Stwarzanie sytuacji diagnostycznych 4. Możliwości i warunki prowadzenia diagnozy w szkole 5. Opracowanie wniosku do poradni w celu pogłębienia diagnozy w oparciu o podjęte działania 6. Opracowanie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania dziecka/ucznia |
Poznaj metody rozmów coachingowych, sztukę formułowania pytań zmieniających perspektywę oraz sposoby na prowadzenie rozmów interwencyjnych.
MODUŁ 6: Jak rozmawiać z rodzicami, aby budować atmosferę zaufania i współpracy? |
Tematyka: 1. Rozmowy oparte na celach a rozmowy oparte na emocjach. 2. Rozmowy w oparciu o model coachingowy – oparty na celach. 3. Sztuka formułowania pytań zmieniających perspektywę. 4. Wypracowywanie sposobów wspierania ucznia przez rodzica w rozwoju społeczno-poznawczym dziecka. 5. Rozmowy z rodzicem z zaburzeniami psychicznymi. 6. Prowadzenie rozmów interwencyjnych. 7. Niebieska karta – rola specjalistów szkolnych. |
Dowiedz się, jak konstruować Indywidualne programy edukacyjno-terapeutycznych oraz poznaj jego regulacje prawne.
MODUŁ 7: Jak opracować Indywidualny program edukacyjno -terapeutyczny, aby był pomocnym narzędziem dla nauczycieli i rodziców? |
Tematyka: 1. IPET – regulacje prawne 2. IPET – analiza programów 3. Konstruowanie Indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych 4. Ewaluacja programów |
Projektuj ciekawe zajęcia dodatkowe dla uczniów, świadomie dobieraj interwencje w przypadku trudności w klasach oraz wpieraj kadrę szkoły w ich pracy wychowawczej
MODUŁ 8: Narzędzia do pracy grupowej (moduł realizowany w oparciu o kursy interaktywne na platformie szkoleniowej) |
Tematyka: 1. Razem czy osobno – 3 filary zintegrowanej klasy 2. Wykluczenie rówieśnicze boli naprawdę! Strategia pracy z uczniem i z całą klasą 3. Agresja i przemoc w szkole: profilaktyka i reagowanie 5. Mowa nienawiści – pomysł na lekcję wychowawczą. 6. ReputacJA online – pomysł na lekcję wychowawczą. |
Termin | Godziny | Forma |
Inauguracja roku akademickiego 21.10.2023; sobota | 10.00 - 13.30 | online |
17.11.2023; piątek 18.11.2023; sobota | 16.00 - 19.00 09.00 - 16.00 | online |
08.12.2023; piątek 09.12.2023; sobota | 16.00 - 19.00 09.00 - 16.00 | online |
12.01.2024; piątek 13.01.2024; sobota | 16.00 - 19.00 09.00 - 16.00 | online |
02.02.2024; piątek 03.02.2024; sobota | 16.00 - 19.00 09.00 - 16.00 | online |
01.03.2024; piątek 02.03.2024; sobota | 16.00 - 19.00 09.00 - 16.00 | online |
05.04.2024; piątek 06.04.2024; sobota | 16.00 - 19.00 09.00 - 16.00 | online |
24.05.2024; piątek 25.05.2024; sobota | 16.00 - 19.00 09.00 - 16.00 | online |
Superwizje w 3-osobowych zespołach, 5 spotkań | Terminy ustalą zespoły indywidualnie | online |
Można do nas zadzwonić lub napisać maila:
Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli PROGRESFERA
przy AiA Doradztwo i Edukacja Psychologiczna Sp. z o.o.
www.aiadoradztwo.pl
Lub też wysłać formularz kontaktowy – odpiszemy lub oddzwonimy.
Będziemy Cię informować o naszych nowych webinarach i innych okazjach.
#Nauczycielom jutra #Dla szkoły z pomysłem